menu / lexikon tvarů / antropogenní / dopravní / tubus metra (metro)
Tubus metra (metro) |
|
Základní charakteristika |
Metro je příkladem podpovrchového dopravního antropogenního tvaru. Metro je speciálním případem dopravního tunelu, který byl postaven za účelem přepravy velkého počtu osob, a jeho realizace vyžaduje velké finanční prostředky. Charakteristickým rysem je to, že většina dopravní trasy, případně i celá, je vedena pod zemským povrchem dopravními tunely. Důvodem realizace staveb metra je nezávislost na ostatních typech dopravy a většinou nemožnost zabezpečit pro rostoucí počet obyvatel města jiný způsob dopravy. Doprava se realizuje v samotném tubusu metra, jehož průměr se pohybuje v řádech jednotek, maximálně desítek metrů. |
|
Rozšíření v ČR |
Na území ČR je v provozu metro pouze v hlavním městě a patří z hlediska dopravy mezi speciální železniční dráhy (podle zákona o drahách). O výstavbě podzemní dráhy v Praze se začalo uvažovat již na počátku 20. století. V roce 1941 byly ukončeny práce na souhrnném projektu tří tras podzemní dráhy a byla také vypracována stavební dokumentace. S výstavbou podpovrchové tramvaje, kterou mělo nahradit později metro, se začalo v roce 1966 a výstavba první stanice metra (Hlavní nádraží) byla zahájena v roce 1967. Přípravné práce pro ražení prvního tunelu metra u Pankráckého náměstí začaly v roce 1968. Zkušební provoz metra v depu Kačerov začal v květnu 1971 a provoz pražského metra zahájilo otevření linky C v květnu 1974 v úseku z Kačerova na stanici Sokolovskou (Florenc). Postupně vznikala síť tří tras A (délka 11 km), B (délka 25,6 km), a C (délka 22,7 km) s přestupními stanicemi v centru města. Celková provozní délka pražského metra je v současné době 59,3 km (k 31. 12. 2008) a je v něm umístěno 57 stanic, z toho 3 přestupní. Pouze šest stanice je povrchových (stanice Vyšehrad, Depo Hostivař, Zličín, Luka, Rajská zahrada a Černý most), ostatní jsou hloubené nebo ražené. Hloubka hloubených stanic se pohybuje od 4 do 21 m, u ražených od 20 do 52 m. Nejhlubší stanicí je stanice Náměstí míru na trase A, umístěná 52 m pod zemským povrchem. Délka všech vybudovaných tunelů a štol dosahuje okolo 150 km.
|
|
|
|
|
Obr.: |
|