GEOMORFOLOGICKÉ CELKY

menu / lexikon tvarů / antropogenní / dopravní / mostni_konstrukce
Mostní konstrukce
Základní charakteristika
Most je druh dopravní stavby překonávající překážku, nejčastěji vodní tok, záliv, průliv nebo údolí. S výstavbou mostní konstrukce jsou spojeny rozsáhlé terénní úpravy, jejichž rozsah závisí na lokalizaci a zvoleném technickém řešení. Prvními mosty byly v dávných dobách lávky zavěšené nad řekami, u kterých nedocházelo k větším terénním úpravám. S rozvojem vozové dopravy však bylo nutné stavět mosty širší. V římské říši znali oblouk, díky němuž bylo možné stavět mosty jednodušeji. Do doby gotiky se stavěly převážně mosty románské, nesoucí prvky římského stavitelství. Nástup gotického slohu a rozvoj společnosti konstrukci mostu změnily. Mosty se stavěly větší, z hrubších kamenů (z této doby pocházejí nejstarší mosty v ČR). Počínaje 16. stoletím se uplatňují širší stavby s lehčími pilíři. Zásadní změna a dynamický rozvoj výstavby mostů nastal v době průmyslové revoluce v souvislosti se stavbou železničních tratí. V první fázi se stavěly mosty dřevěné a viadukty z kamene a cihel. Postupně byla stále více využívána litina a ocel. Počínaje 19. stoletím se začalo využívat závěsných lan a betonových pilířů a nosníků. Mostní konstrukce lze členit na železniční, silniční, dálniční a akvadukty.
Rozšíření v ČR
Na území ČR jsou mostní konstrukce rozšířeným tvarem, zejména s ohledem na členitost území. Nejdelším mostem (stav k 31. 12. 2008) je dálniční most přes Ohři u Doksan (délka 1183 m), který byl dokončen v roce 1998. Druhým nejdelším mostem v ČR, který byl až do roku 1910 nejdelším mostem v Evropě, je Negrelliho (Karlínský) viadukt přes Vltavu v Praze. Třetím nejdelším je most v Trmicích. Jedná se o dálniční estakádu, která přemosťuje osm železničních tratí a vleček se třinácti kolejemi a pod mostní konstrukcí prochází i další obslužné komunikace a trakční vedení. Mostní konstrukce je situována v lokalitě tvořené výsypkami z uhelných dolů, což znamená zvýšené technické nároky na zabezpečení nestabilního nadloží. Pilíře mostu jsou založeny na hlubokých pilotách o délce až 33 m. Podobnou konstrukci má i mostní estakáda v Knínicích dlouhá 1071 m.
 
Obr.: