
                                                                             0 
 
 

UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI 

Přírodovědecká fakulta 

Katedra geografie 
 

 

 

Kateřina ŠTĚPNIČKOVÁ 

 

 

ROZVOJOVÁ PROBLEMATIKA  

V OBRAZE MÉDIÍ 
 

 

 

Bakalářská práce 

 

 

 

 

 

Vedoucí práce: Mgr. Zdeněk Opršal 

 

 

 

OLOMOUC 2007 

 



                                                                             1 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně a veškeré použité prameny 

jsem uvedla v seznamu literatury.  

 

V Olomouci 15. května 2007                                                  

                           ………………………………. 

                                                                                                        podpis 

 



                                                                             2 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Děkuji Mgr. Zdeňku Opršalovi za obětavé a příkladné vedení bakalářské práce, PhDr. 

Františku Znebejánkovi, Ph.D. za odborné sociologické rady a všem ostatním, kteří mi při 

psaní této práce pomáhali, povzbuzovali mě a inspirovali. 

 



                                                                             3 
 
 

 
 
Vysoká škola: Univerzita Palackého Fakulta: Přírodovědecká 
 
Katedra: Geografie Školní rok: 2005/06 
 
 

 

ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE 
 

student  
 

Kateřina ŠTEPNIČKOVÁ 
 

obor 
 

Mezinárodní rozvojová studia 
 

Název práce: 
 

Rozvojová problematiky v obraze médií. 
 

Zásady pro vypracování: 
 
 
Cílem bakalářské práce je nastínění problematiky médií jako významného společenského 
fenoménu a vlivu médií na veřejné mínění se zaměřením na česká tištěná média. 
Pozornost bude věnována problematice informovanosti o rozvojových zemích, postavení a 
působení místních médií a světových agentur.  Zvláštní pozornost bude věnována 
medializaci rozvojové problematiky v českých médiích (mediální analýzy vybraných 
rozvojových organizací a témat).  
 

Struktura práce: 
 

1. Úvod 
2. Cíl práce 
3. Metody zpracování 
4. Média jako společenský fenomén 
5. Problém informovanosti o rozvojových zemích 
6. Rozvojová problematika v českých médiích (mediální analýzy) 
7. Média jako podpůrný nástroj rozvojové spolupráce 
8. Diskuse a závěr 
9. Shrnutí – summary, klíčová slova – key words (v českém a anglickém jazyce),  
10. Případné přílohy 

 
 
 
 
 
 

 



                                                                             4 
 
 

 
Bakalářská práce bude zpracována v těchto kontrolovaných etapách: 
Konkretizace osnovy (září 2005), rešerše dostupné literatury (říjen 2005), zpracování 4.-5. 
kapitoly (listopad 2006 - leden 2007), zpracování 6.-7. kapitoly (únor – duben 2007), 
formulace závěrů, dokončení a odevzdání práce (květen 2007), tvorba grafických příloh 
(průběžně). 
 
Rozsah grafických prací: v rozsahu úměrnému zadání 
 
 
Rozsah průvodní zprávy: do 50 stran textu + BP v elektronické podobě 
 
 
Seznam odborné literatury: 
 
 
 
Ruß-Mohl, S., Bakičová, H.: Žurnalistika. Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. 
Grada Publishing a. s., Praha, 2005. 
Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum, Praha, 1995. 
Klvačová, P., Bitrich, T.: Jak se (ne)píše o uprchlících: Analýza článků o uprchlících 
v českém tisku. Multikulturní centrum Praha, Praha, 2002. 
 
relevantní internetové zdroje: 
www.mediar.cz 
www.mediainfo.cz 
www.rsf.org 
www.ceskamedia.cz 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Zdeněk Opršal 
 
 
Datum zadání bakalářské práce: datum (ne později, než 1 měsíc od data podání žádosti) 
 
 
Termín odevzdání bakalářské práce: 15. 5. 2007  
 
 
 
 
 
                                                                                                                   
           vedoucí katedry                                                     vedoucí diplomové práce  
 

 

 



                                                                             5 
 
 

OBSAH 

Seznam zkratek .................................................................................................................. 6 
1 ÚVOD........................................................................................................................ 7 
2 CÍL PRÁCE ............................................................................................................... 8 
3 METODY ZPRACOVÁNÍ......................................................................................... 9 
4 MÉDIA JAKO SPOLEČENSKÝ FENOMÉN.......................................................... 11 

4.1 Mediální situace ve světě ...................................................................................... 14 
4.1.1 Bělorusko...................................................................................................... 15 
4.1.2 Rusko............................................................................................................ 17 
4.1.3 Čína .............................................................................................................. 18 

5 PROBLÉM INFORMOVANOSTI O ROZVOJOVÝCH ZEMÍCH .......................... 20 
5.1 Světové agentury .................................................................................................. 20 
5.2 Zahraniční reportéři domácích médií..................................................................... 23 
5.3 Místní sdělovací prostředky rozvojových zemí...................................................... 29 

6 ROZVOJOVÁ PROBLEMATIKA V ČESKÝCH MÉDIÍCH (MEDIÁLNÍ ANALÝZY)
......................................................................................................................................... 34 

6.1 Medializace společnosti Člověk v tísni od 1. 1. 2004 do 30. 9. 2004 ..................... 34 
6.2 Medializace společnosti Člověk v tísni od 1. 4. 2004 do 30. 4. 2005 ..................... 38 
6.3 Medializace kampaně Česko proti chudobě od června do září 2005 ...................... 42 

7 MÉDIA JAKO PODPŮRNÝ NÁSTROJ ROZVOJOVÉ SPOLUPRÁCE................. 46 
8 DISKUZE A VÝSLEDKY PRŮZKUMU................................................................. 49 
9 ZÁVĚR .................................................................................................................... 53 
10 SHRNUTÍ ................................................................................................................ 54 
11 LITERATURA A ZDROJE...................................................................................... 55 
Přílohy ............................................................................................................................. 60 

 

 



                                                                             6 
 
 

 

Seznam zkratek 

 
ALASEI           Agencia Latinoamericana de Servicios Especiales de Información 
AFP   Agence France-Presse  
AP  Associated Press 
ATV  Africans Together Vision 
BBC  British Broadcasting Corporation/Britská vysílací společnost 
BDG  Běloruskaja dělovaja gazeta 
CNN  Cable News Network 
ČČK  Český červený kříž 
ČRo  Český rozhlas 
ČT  Česká televize  
ČTK  Česká tisková kancelář 
ČvT  Člověk v tísni 
DPI  Department of Public Information/Úřad pro veřejné informace 
EU  Evropská unie 
FF UP  Filozofická fakulta Univerzity Palackého 
FSV UK  Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy 
HDP  hrubý domácí produkt 
IPS  Inter Press Service 
KSČM  Komunistická strana Čech a Moravy 
LN  Lidové noviny 
MEPI  Middle East Partnership Initiative/Středovýchodní partnerská iniciativa 
MF DNES Mladá fronta DNES 
MZV ČR Ministerstvo zahraničních věcí České republiky 
NGO  non-governmental organisation/nevládní organizace 
OECD  Organisation for Economic Co-operation and Development/Organizace pro 
   hospodářskou spolupráci a rozvoj 
OGP  Občedinennaja graždanskaja Partija/Sjednocená občanská strana 
OMON  Otrjad milicii osobogo naznačenija/Policejní oddíl zvláštního nasazení 
OSN  Organizace spojených národů 
Pacnews  Pacific News Service 
UNHCR  United Nations High Commissioner for Refugees/Úřad Vysokého komisaře 
   pro uprchlíky 
UNICEF          United Nations Children’s Fund/Dětský fond Organizace spojených národů 
UPI  United Press International 
USD  americký dolar 



                                                                             7 
 
 

1 ÚVOD  

 Moderní masmédia mají dnes ve společnosti pozici nezastupitelného fenoménu. 

Co není v médiích, jako by neexistovalo, říká se. Sdělovací prostředky nás informují o dění 

ve světě a svým subjektivním výběrem témat nám podávají poněkud zkreslený obraz světa, 

který však přijímáme, aniž bychom si to uvědomovali. Sdělovací prostředky podstatným 

způsobem ovlivňují společenské vědomí a informovanost veřejnosti, dokonce jsou toho 

spolutvůrcem. Proto nepochybně záleží na obsahu sdělení médií.  

 Moc médií a jejich vliv na chování lidí je pro mě již delší dobu lákavým tématem. 

Ve spojení s rozvojovou problematikou nabývá dalších velmi zajímavých rozměrů, které 

jsem se rozhodla zpracovat ve své bakalářské práci. 

 Vedle různých projektů v málo rozvinutých zemích v rámci zahraniční rozvojové 

spolupráce, které pomáhají lidem přímo na místě, pokládám za důležité zaměřit se i na 

tuzemskou společnost a zvyšovat povědomí české veřejnosti o problematice rozvojové 

spolupráce. 



                                                                             8 
 
 

2 CÍL PRÁCE  

 Cílem této práce je nastínit, jak média (zvláště tištěná) v České republice pracují 

s tematikou rozvoje a rozvojových zemí a zda podávají recipientům kvalitní obraz této 

problematiky. Na základě mediálních analýz docházím k závěru, že české sdělovací 

prostředky se rozvojové problematice věnují pouze okrajově a jen v souvislosti s určitou 

nepřehlédnutelnou událostí. Příliš tak neusnadňují úsilí vládních i nevládních institucí, které 

se zabývají rozvojovou spoluprací. Pokud by se média problematice rozvoje více otevřela, 

mohla by mít kromě notoricky známé funkce „hlídacího psa demokracie“ ještě význam 

podpůrného nástroje rozvojové spolupráce. Jinými slovy: rozvojová spolupráce bez 

adekvátní medializace je pro mnohé jen mlhavým pojmem a dobrý způsob, jak tuto oblast 

zviditelnit, je právě prostřednictvím sdělovacích prostředků. 

 Pokud se masmédia budou věnovat rozvojovým zemím a rozvojové problematice 

obecně ve větší míře a kontinuálně, povede to k lepší informovanosti veřejnosti. Dostatečné 

povědomí o tematice rozvoje je podmínkou toho, aby lidé pochopili význam rozvojové 

spolupráce a případně se v této oblasti aktivně zapojili. 



                                                                             9 
 
 

3 METODY ZPRACOVÁNÍ 

Má bakalářská práce vznikla především na principu sběru a analýzy dat a informací 

z tištěné literatury i internetových zdrojů, hlavní metody při zpracování bakalářské práce 

tak byly rešeršně-kompilační.  

Úvodní část práce, která se zabývá obecnou problematikou fungování médií a jejich 

vlivem na společnost, je založena na rešerši literatury teoretiků médií a masové 

komunikace, jako je Michael Kunczik (profesor publicistiky na univerzitě Jana Gutenberga 

v Mohuči), Stephan Ruβ-Mohl (profesor žurnalistiky a managementu médií na univerzitě 

v Luganu), z českého prostředí Jan Jirák, který působí na Institutu komunikačních studií a 

žurnalistiky FSV UK, a další. 

Při zpracovávání tématu informací o rozvojových zemích a rozvojové problematice 

v českých médiích jsem kromě výše jmenovaných monografií pracovala hlavně 

s internetovými zdroji. Využívala jsem informace organizace Reporters sans frontières, 

světových zpravodajských agentur, jako jsou Reuters, Associated Press nebo Agence 

France Press. Další významné zdroje pro mě představovaly webové stránky českých médií 

a o českých médiích, tedy servery zabývající se mediální analýzou. Mnoho podnětů jsem 

čerpala ze serveru, který spravuje Katedra žurnalistiky Institutu komunikačních studií a 

žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy ve spolupráci s Centrem pro 

média. Na těchto webových stránkách se objevuje mnoho odkazů na relevantní články 

s tematikou médií. 

Z osobního pobytu Běloruska, které jsem navštívila v listopadu 2006 v rámci Zimní 

školy Masarykovy univerzity zaměřené na podporu běloruských disidentů, jsem si přivezla 

mnoho cenných poznatků o místní manipulaci médií a naopak represi snah o nezávislou 

žurnalistiku. Proto jsem do kapitoly Mediální situace ve světě zařadila rozhovor 

s nezávislou novinářkou Katsiarynou Tkachenko. 

Další část práce se skládá z přepracování mediálních analýz, které vytvořila 

společnost Newton IT a uveřejnila na svých internetových stránkách. Server čerpá 

informace z největší české mediální databáze a kontinuálně analyzuje témata v hlavních 

zpravodajských a publicistických pořadech televizních a rozhlasových stanic, v tištěných 

periodikách i na vybraných internetových serverech. Z nabídky témat občanského sektoru 

jsem si vybrala medializaci největší rozvojové a humanitární organizace ve střední Evropě 

– Člověka v tísni. Na tomto serveru jsou k dispozici i grafická zpracování jednotlivých 

analýz.  



                                                                             10 
 
 

Dotazník měl za úkol zjistit míru informovanosti veřejnosti o rozvojových zemích a 

rozvojové problematice obecně. S jeho vytvářením mi pomohly odborné konzultace se 

sociologem PhDr. Františkem Znebejánkem, Ph.D. Výzkum pomocí dotazníků jsem 

prováděla v únoru tohoto roku. Na dotazník odpovědělo 39 respondentů převážně mladší 

věkové kategorie (věkový průměr byl 24 let). Dotazovaní pocházeli z různých částí České 

republiky. 

V práci jsou zahrnuty také poznatky ze semináře Média a rozvoj, který pořádala 

Ekumenická akademie Praha ve spolupráci s Českou asociací pro Fair Trade, s Work and 

Economy Research Network, s časopisem Entwicklungspolitik a spolu s Informačním 

centrem OSN v Praze ve dnech 3. – 4. listopadu 2005. 

V neposlední řadě jsem načerpala informace a zkušenosti z mého souběžného studia 

České filologie se zaměřením na editorskou práci ve sdělovacích prostředcích na 

Filozofické fakultě UP v Olomouci a ze spolupráce s informačním serverem Rozvojovka 

společnosti Člověk v tísni, což je projekt zaměřený na zvyšování obecného povědomí české 

veřejnosti o rozvojové problematice. 



                                                                             11 
 
 

4 MÉDIA JAKO SPOLEČENSKÝ FENOMÉN 

Lidské bytosti žijí odjakživa ve světě komunikace, ale my žijeme ve světě mediální 

komunikace, v němž můžeme překonávat velké vzdálenosti, cestovat napříč zeměmi, a 

přitom zůstávat v pohodlí našeho obývacího pokoje. Můžete „vidět“, co se děje na druhé 

straně Zeměkoule či ve vesmíru, nebo dokonce v nám neznámých čtvrtích našeho vlastního 

města. Můžeme si znovu vytvořit občanskou válku nebo zobrazit život po jaderném 

holocaustu. Můžeme zprostředkovaně prožít obrovské utrpení i velikou radost. A můžeme 

slyšet zvuky jiných kultur a vnímat, jak se různí lidé zmocňují světa. Je nám dopřáno 

odhalit, že jiní lidé žijí na světě úplně jinak než my. Můžeme se dovědět, že ne každý žije ve 

světě mediální komunikace a že ne každý, kdo do něj patří, v něm žije stejným způsobem.     

        (Grossberg, Wartella, Whitney, 1998) 

 

Média neodmyslitelně patří k životu společnosti. Skrze ně probíhá výměna 

informací a symbolických obsahů. V moderních společnostech se význam uskutečňování 

těchto snah stále zvyšuje. Sdělovací prostředky tak hrají čím dál důležitější roli. „Získávat 

poznatky o společnosti znamená stále více získávat poznatky z médií. Obohacovat se 

prožitky znamená stále více se obohacovat prožitky z médií. Obávat se nekontrolovatelné 

moci znamená stále více se obávat moci médií. Vkládat naděje do možnosti prosadit novou 

myšlenku znamená stále více vkládat naděje do médií.“ (Burton, Jirák, 2001) 

Mnoho odborníků i laiků se shodne na tom, že média mají moc. Ale jaké povahy 

tato moc vlastně je? Nesporně se skrze sdělovací prostředky šíří a upevňují sociální normy 

a hodnoty. Média dokážou formovat jakýsi obraz o světě, který pak jedinec přijímá. Jsou 

zdrojem myšlenek a názorů, které se k němu dostávají. Lidé mají tendenci tomu, co se 

dozvídají z médií, bezmezně věřit, a to zvláště od té doby, co na přelomu 80. a 90. let CNN 

zavedla nepřetržité čtyřiadvacetihodinové zpravodajství a informování „živě“ z místa. I 

Kunczik, 1995 uvádí, že recipient považuje zprávy za zaručené svědectví o skutečném dění. 

Představy lidí o realitě jsou tak rozhodujícím způsobem určovány selektivními kritérii 

jediné profesní skupiny, a to žurnalisty. „Mediální realita znamená onen obraz světa, který 

pro recipienta vznikl na základě kritérií žurnalistického výběru zpráv.“ (Kunczik, 1995) 

Moc médií je opravdu fascinující, a přitom je zvláštní, jak často si ji připouštíme a 

připomínáme jen zpětně – z příkladů z minulosti. Teprve s odstupem uvažujeme o tom, 

jakou moc měla česká tištěná média při posilování národního uvědomování během 19. 



                                                                             12 
 
 

století nebo jak ovlivnilo válečné zpravodajství veřejné mínění v USA za války ve 

Vietnamu. 

Mezi nejdůležitější funkce sdělovacích prostředků odborníci na média a masovou 

komunikaci zpravidla řadí: 

1. Informování: média by nám měla přinášet informace, které potřebujeme 

k běžnému životu a informovat nás o aktuálních událostech doma i v zahraničí. 

2. Formulování a zveřejňování: média prezentují určité problémy a věcné 

obsahy, které se tak stávají věcí veřejnou a občany kontrolovatelnou. Tady přichází na řadu 

ono známé přirovnání sdělovacích prostředků k „hlídacímu psu demokracie“. 

3. Agenda setting, tzn. soustřeďování pozornosti veřejnosti na jeden problém: 

„Masová média soustřeďují naši pozornost na několik málo témat a událostí, které se ocitají 

ve světle zájmu veřejnosti.“ (Ruβ-Mohl, Bakičová, 2005). Je pak pouze několik témat, 

která mají tendenci vytlačit všechna ostatní ze společenské agendy. Takovéto agenda 

setting ovlivňuje průběh veřejného života. „Když jsou média plná článků o kulhavce a 

slintavce, těžko se může předseda vlády k tomuto tématu nevyjádřit – místo toho, aby se 

raději věnoval pro společnosti důležitějším a dlouhodobějším tématům, jako je reforma 

důchodového zabezpečení, zdravotnictví nebo školství.“ (Ruβ-Mohl, Bakičová, 2005) 

Jistým problémem je, že média produkují velmi podobná sdělení. Pocházejí totiž 

většinou ze stejných zdrojů (v České republice hlavně z ČTK, dále z hlavních světových 

agentur AP, Reuters a AFP a někdy také z velkých domácích deníků, např. z MF DNES, jež 

ale čerpá nezanedbatelnou část informací také z již výše jmenovaných zdrojů). Sdělení, 

které se rozhodne zveřejnit některé z nejvýznamnějších médií, je pak podle tohoto 

schématu opakováno v dalších sdělovacích prostředcích. Opakování sdělení se stalo 

nápadným charakteristickým rysem mediální komunikace. Jaké můžou být jeho důsledky? 

Jaké účinky pak média můžou mít? „Jedním z možných důsledků, jež má opakování 

stejného či podobného sdělení na příjemce, je například jeho sílící tendence opakujícímu 

sdělení věřit a brát ho jako samozřejmost.“ (Burton, Jirák, 2001).  

Velmi důležitý pro formování onoho obrazu světa, který přijímá recipient od média, 

je potom výběr témat, která se v médiích objevují. Jakoby to, o čem se v novinách nepíše 

nebo v televizi nemluví, ani neexistovalo. S tím souvisí termín „gatekeeping“ (z angl. gate 

= dveře, brána; to keep = hlídat, mít pod kontrolou), což znamená vymezování hranic 

množství informací distribuovaných v procesu masové komunikace (Reifová a kol., 2004) 

neboli výběr témat shledaných za hodné komunikace (Kunczik, 1995). Gatekeeper, držitel 

pozice v rámci mediálních organizací, který rozhoduje, jaké události stojí za to zveřejnit a 



                                                                             13 
 
 

které ne, „se tak účastní na formování společenských a světonázorových postojů 

recipientů“. (Kunczik, 1995). Každé takové rozhodnutí o zveřejnění jistého tématu vede 

zákonitě k tomu, že jiné téma je odsouváno do pozadí. A podle jakých kritérií jsou 

informace selektovány? Na prvním místě stojí publikum, které musí být uspokojeno. Na 

spokojenost publika pak přímo navazuje uspokojení inzerentů. 

Co si recipient žádá, jsou aktuální události krátkého trvání, které vyvstávají z pozadí 

kontinuálního dění, jsou danému okruhu publika relevantní (zvláště lokální zprávy) a 

mohou být uveřejněny s minimálním zpožděním. Snadno se pak přehlížejí události, které 

jsou svým charakterem velmi závažné, ale kvůli své „dlouhé životnosti“ (Kunczik, 1995) 

stojí mimo zájem sdělovacích prostředků. V popředí jejich zájmu totiž vždy stojí něco 

marketingově atraktivního, co se dá dobře prodat, co potěší příjemce a reklamní inzerenty. 

„Když se nás děti zeptají: ‚Co jste dělali proti genocidě ve Rwandě?‛, řekneme: ‚Zabývali 

jme se monackou princeznou Stephanií…‛,“ zamýšlí se Ignacio Ramonet. (Ramonet, 2003) 

Témata s „dlouhou životností“ jsou pro média zajímavé až v případě, že se z nich 

stanou neobvyklé události (např. rasové vztahy při nepokojích atd.) nebo když jsou shrnuty 

v jednu událost (např. výroční zpráva atd.). Šanci na zveřejnění tak má každý odklon od 

normy, cokoli neobyčejné, co budí pozornost lidí. To, že se reportéři ve zpravodajství 

nevěnují dostatečně strukturním souvislostem a komplexním motivům jednání, odůvodňují 

většinou tím, že nemají čas tyto fenomény odhalit. „Zprávy rozšiřované masovými médii se 

díky současným podmínkám opatřování informací vyznačují tím, že podávají zkreslený 

obraz o společnosti domácí i zahraniční.“ (Kunczik, 1995) 



                                                                             14 
 
 

4.1 Mediální situace ve světě 

Jak píše Žantovský, stav médií a žurnalistiky obecně bývá obvykle přesným a 

spolehlivým indikátorem stavu společnosti a politiky, která jí dominuje. Svoboda tisku a 

slova, ideál žurnalistické práce, stále není samozřejmostí všude na světě. V totalitních 

státech jsou média kontrolována vládou a opozice k nim nemá žádný přístup. Vládnoucí 

subjekt určuje směřování státu, média tuto orientaci více či méně intenzivně vštěpují do 

společenského vědomí a represivní složky vynucují její plnění, a to například 

perzekuováním pokusů o distribuci opozičního tisku. „Ve státě, jemuž vládne jediný – a 

pod hrozbou sankcí nezpochybnitelný – ideologický nebo politicko-ekonomický názor, jsou 

média hlásnou troubou na šíření pokynů z mocenského ústředí.“ (Žantovský, 2004) 

Organizace Reporters sans frontières každoročně sestavuje na základě poznatků 130 

svých korespondentů po celém světě žebříček států podle míry svobody tisku.1 Při tvorbě 

žebříčku se hodnotí postihy novinářů a médií, kteří se neztotožňují s vládní politikou dané 

země, přímé útoky na novináře a posuzují se i místní sídla médií. K sestavování tohoto 

žebříčku se objevují výhrady. (Například reportérka Respektu Kateřina Mahdalová narazila 

na problémy, když se snažila zjistit, jak organizace RSF postupovala při hodnocení 

svobodu tisku a slova v České republice v roce 2005. Ukázalo se, že pozice Česka 

v žebříčku se odvíjí pouze od dvou dotazníků. Jméno jednoho z respondentů je tajné. 

Reportérka Mahdalová také zjistila, že v dotazníku jednoho z respondentů nejsou 

zaznamenány zdaleka všechny spory mezi politiky a novináři, které se v České republice 

daný rok odehrály.) (Mahdalová, 2006) Přesto umístění na spodních pozicích žebříčku 

svobody slova a tisku v dané zemi mnohé vypovídá. 

Na prvních místech se pravidelně umisťují severoevropské státy jako Dánsko, 

Finsko, Norsko a Island, ty bývají následovány zeměmi západní a střední Evropy. Opačná 

situace panuje ve východní a Střední Asii a na Středním východě. Zemí s nejméně 

svobodnými médii je už několik let po sobě (2002 – 2006) Severní Korea. Na nejnižších 

hodnocení v rámci žebříčku se dále pravidelně objevují Kuba, Eritrea, Čína, Barma, 

Turkmenistán nebo Laos. V těchto zemích nejsou povolena soukromá média, svoboda 

vyjádření zde zkrátka neexistuje a novináři, kteří neplní požadavky vládní propagandy 

podle jejích představ, jsou nezřídka vězněni.  

                                                
1 První místo v žebříčku znamená největší svoboda slova a tisku, poslední místo v žebříčku rovná se nejmenší 
svobodě slova a tisku. Dostupné z: http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=639 



                                                                             15 
 
 

Skutečností je, že stále více rozvojových zemí se umisťuje v žebříčku RSF na velmi 

dobrých pozicích: v roce 2006 obsadila Bolívie 16. místo a tamní míra svobody tisku se 

dostala na úroveň rakouské a kanadské, 19. skončila Bosna a Hercegovina, která se od 

konce války na Balkáně posunuje v žebříčku stále výš. Na 23. místě se umístil Benin, 

následován Namíbií (26. pozice) a Mauriciem (32.). Velké pokroky v demokratizaci 

mediální scény udělaly také některé země, které získaly nezávislost po pádu 

komunistického režimu v 90. letech 20. století (6. Estonsko, 10. Slovinsko a Lotyšsko, 

Litva atd.). 

Žebříček také popírá častý názor představitelů chudých zemí, že ekonomický růst je 

podstatným předpokladem demokracie a respektování lidských práv. Mezi prvními padesáti 

místy se umístilo i několik zemí, jejichž HDP na hlavu nepřesáhl v roce 2005 1 000 USD 

(23. Benin, 34. Ghana, 35. Mali a 45. Mozambik). 

Vraťme se však k porušování svobody slova a tisku ve světě na příkladech 

Běloruska, Ruska a Číny. 

 

4.1.1 Bělorusko2 

Ještě na počátku tohoto tisíciletí v Bělorusku existovala svoboda tisku a slova. 

Mediální scéna v té době ještě nebyla rozdělena na nezávislé a státní sdělovací prostředky a 

tituly, které jsou dnes označovány jako opoziční, bylo možné tisknout a distribuovat po 

celém Bělorusku. Určitá zpřísnění a omezení se objevila vždy jen v období voleb. Od roku 

2004, kdy se prezidentem stal Alexandr Lukašenko, se však situace svobodných 

běloruských médií zhoršuje. Ministerstvo spravedlnosti hromadně odebírá registrace a 

uděluje pokuty. Novináři jsou zavíráni. Oficiálně zákony v Bělorusku svobodu slova nijak 

nezakazují, ale existuje řada správních formalit, které nezávislým novinářům jejich práci 

výrazně ztěžují, a také prezidentské dekrety o diskreditaci Běloruska, které znemožňují 

publikovat jakékoli texty protirežimního charakteru. 

Veškerá prodejní místa spadají pod jednu distribuční firmu Beljasuz Drug, kterou 

vlastní stát. Nezávislý tisk byl zcela vytlačen z této distribuční sítě a dnes už v Bělorusku 

není jediná tiskárna, která by nepatřila státu a nezávislé noviny tiskla. Cenzura se 

v současném Bělorusku (kromě šéfredaktorské kontroly, kdy do svých novin nepustí žádný 

                                                
2 Informace k této kapitole získala autorka práce od nezávislých běloruských žurnalistů během pobytu 
v Bělorusku v rámci Zimní školy Masarykovy univerzity v listopadu 2006.  



                                                                             16 
 
 

nepřijatelný článek) uplatňuje právě přes státem vlastněné tiskárny: určité „závadné“ články 

zkrátka tiskárna nevytiskne a na papíře pak zůstávají bílá místa.  

Nezávislé tiskoviny jako Naša niva a Narodnaja volja tak vycházejí ve velmi 

složitých podmínkách: redaktoři píší pod pseudonymy a za svou práci téměř nedostávají 

zaplaceno, jednotlivá čísla jsou tištěna v tiskárnách v zahraničí (většinou v Rusku3) nebo 

kopírována a distribuována přímo do schránek zájemců. Žádná státní instituce si nemůže 

tyto tiskoviny předplatit a oficiální cestou je získávat.  

Dalšími nástroji státní kontroly a šikany nezávislých tiskovin jsou správní nařízení 

jako povinnost organizace být zaregistrovaná (v opačném případě hrozí členům 

neregistrovaného sdružení odnětí svobody) nebo povinnost mít administrativní adresu 

organizace. Tato podmínka je pro opoziční média téměř nesplnitelná, protože kancelářské 

prostory v Bělorusku vlastní převážně stát, který je protivládním organizacím samozřejmě 

nepronajímá. Ty nastalou situaci řeší tak, že se uchylují do soukromých prostor, kde ve 

velice stísněných podmínkách a pochopitelně nelegálně produkují nezávislý tisk. 

Některé tituly kvůli problémům s tiskem a distribucí ukončily své vydávání a jsou 

dostupné již jen na internetu. To se týká například titulu Běloruskaja dělovaja gazeta 

(BDG), který po třináctileté existenci přestal vycházet v tištěné podobě v březnu 2006. 

Webové stránky opozičních titulů však bývají blokovány, a to zejména v období před 

volbami a během nich jako v březnu 2006.  

Oficiálně vycházejí veškeré nezávislé tiskoviny v nákladu 299 ks, reálný náklad se 

oproti údaji na tiráži liší, např. Naša niva je v současné době vydávána v nákladu 2 620 ks. 

 

Rozhovor4 

Katsiaryna Tkachenko o své práci nezávislé novinářky v současném Bělorusku: 

 

Jak se Vás osobně dotklo Lukašenkovo potírání svobody slova a tisku? 

Dřív jsem pracovala v redakci deníku Běloruskaja dělovaja gazeta, což bývaly podle 

mého názoru jedny z nejlepších novin nabízející i investigativní žurnalistiku. V roce 2003 

vyšel zákon, podle kterého žádná nezávislá organizace nesmí mít nadále v názvu slovo 

běloruský, a tak se titul přejmenoval na BDG gazeta. Následovalo znemožnění distribuce, 

předplatného a s tím spojené finanční problémy, kvůli kterým deník po třináctileté existenci 

                                                
3 Např. list Narodnaja volja 
4 Rozhovor veden s autorkou práce během Zimní školy Masarykovy univerzity v prosinci 2006. 



                                                                             17 
 
 

přestal v březnu 2006 vycházet. V současnosti existuje pouze v elektronické podobě na 

internetu. 

 

Jak vypadá Vaše současná pracovní pozice? 

Dnes se spolu s dvěma dalšími redaktory podílím na tvorbě internetových stránek 

Sjednocené občanské strany (OGP), což je jedna z politických stran sdružených v opoziční 

koalici. Na webu OGP však nejsou pouze informace týkající se politiky, ale i aktuální 

zpravodajství. 

 

Jaké jsou vaše informační zdroje? Odkud čerpáte informace pro své zpravodajství? 

Vlastní korespondenty má server pouze v Minsku. Informace o dění v ostatních 

regionech získáváme od členů OGP, kteří pracují s lidmi a kteří s nimi mluví o problémech. 

Také si vyměňujeme informace s jinými opozičními politickými stranami. Další náplní 

obsahu webu jsou analýzy zpráv, které vydávají oficiální státní zdroje. S těmito analýzami 

nám pomáhají experti z Národního výboru, což je útvar sdružující odborníky z různých 

profesí, který založil předseda OGP Anatolij Lebeďko. 

 

Jak byste charakterizovala současnou nezávislou žurnalistiku v Bělorusku? 

Nezávislá novinařina v Bělorusku dnes v podstatě neexistuje. I mezi jednotlivými 

opozičními novináři najdete velké rozdíly. Někteří se vyhýbají ostrým dotazům na opoziční 

politiky. Nezávislá média také často straní určitým politikům, patrné je to na příkladu 

týdeníku Naší nivy, který viditelně upřednostňuje Lukašenkova protikandidáta na post 

prezidenta v březnových volbách Aljaksandra Milinkieviče. Problém také je, že na určitá 

diskutabilní témata, jako je např. budoucnost dotování ruské ropy do Běloruska, neexistují 

žádné statistiky, které by mohly opoziční sdělovací prostředky zveřejňovat. Na potvrzení 

svých tvrzení tak opoziční média používají jen komentáře expertů.      

 

4.1.2 Rusko 

Rusko si kvůli způsobu vlády prezidenta Putina vysloužilo přízvisko „řízená 

demokracie“. Na politickou situaci přímo navazuje stav sdělovacích prostředků, a proto 

mají ruská média ke svobodě tisku a slova daleko. Jeden příklad za všechny: podle Igora 

Jakowenka ze Syndikátu ruských novinářů je devadesát procent zpravodajství státní 

televize věnováno prezidentovi Ruské federace Vladimíru Putinovi. Moc, kterou má Putin 



                                                                             18 
 
 

nad ruskými médii, lze demonstrovat i na případu soukromé televize NTV, z jejíhož 

programu se vytratily pořady kritizující Kreml, poté, co ji převzal Gazprom5. (Karlík, 2006) 

Na již zmiňovaném žebříčku svobody tisku a slova organizace RSF koneckonců obsadilo 

Rusko až 147. pozici, tzn. dvacet příček od konce.     

Diskuze o stavu médií v Rusku se v minulosti rozbíhala už několikrát, například 

v roce 2000 po ztroskotání ruské ponorky Kursk nebo v roce 2002 při atentátu čečenských 

teroristů v Moskvě. Znovu se o ruské mediální situaci debatovalo v souvislosti s vraždou 

známé a považované novinářky Anny Politkovské v říjnu 2006. Mnozí přičítají smrt ruské 

reportérky účasti Kremlu a prezidenta Putina. Politkovská není jediná, kdo byl v Rusku 

zavražděn kvůli své novinářské práci - v roce 2006 to byli spolu s Politkovskou dva další 

pracovníci médií. Počet zavražděných reportérů v Rusku tak stoupl už na jedenadvacet od 

chvíle, kdy nastoupil Putin na prezidentský post. 

Mnoho dalších ruských novinářů je fyzicky napadáno, vězněno nebo jinak 

perzekvováno. Vloni v květnu například proběhla médii zpráva o stíhání novináře 

Vladimira Rachmaňkova za satirický článek Putin jako falický symbol Ruska, ve kterém 

nepřímo zesměšňuje prezidenta Putina. (Procházková, 2006) Méně úsměvný je případ 

moskevského novináře Borise Stomakina, který byl v listopadu 2006 odsouzen k odnětí 

svobody na pět let za články o čečenském konfliktu, jež publikoval v měsíčníku 

Radikalnaja politika. (Levitov, 2006) 

 

4.1.3 Čína 

Role médií se v Čínské lidové republice tradičně definuje jako „hlas“ komunistické 

strany. (Hála, 2006) Také v Číně je běžné věznění nezávislých novinářů, kteří podle 

místních soudů svými články „rozvracejí stát“ nebo „ohrožují bezpečnost“6. K tomu údajně 

stačí kritizovat brutální zásah vlády proti studentské demonstraci na náměstí Tchien-an-

men v roce 1989.  

Kromě toho je Čína nechvalně proslulá zejména cenzurou obsahu internetu. Vstříc jí 

vycházejí se svými technologiemi západní firmy a přizpůsobují je čínské cenzuře. Světové 

                                                
5 Státní ropná a plynařská společnost, označována za ruský plynařský monopol 
6 O případu nezávislého novináře Jang Tchien-šuej, který byl odsouzen k dvanácti letům vězení za to, že 
uveřejňoval články na zahraničních webových stránkách, se lze dočíst na http://zpravy.idnes.cz/cinsky-
novinar-dostal-12-let-za-clanky-pro-opozici-f70-/zahranicni.asp?c=A060517_073159_zahranicni_cen nebo 
na 
http://archive.ceskamedia.cz/article.html?id=166471_nw_M&qqqq=Čínský%20novinář%20odsouzen%20k%
2012%20letům%20vězení%20za%20rozvracení%20státu 



                                                                             19 
 
 

firmy Microsoft, Yahoo! nebo Google pomáhají čínské komunistické vládě blokovat 

přístup na internetové stránky, které obsahují politicky citlivé informace jako například 

zmínky o již zmíněném masakru v roce 1989 nebo kritiku čínské vlády. Čínské blogy 

spravované Microsoftem neumožňují používání výrazů „demokracie“ nebo „lidská práva“. 

Google v čínské verzi nevyhledá „citlivá“ slova jako Falunkung7, Tchaj-wan nebo 

dalajláma. Filtry, které zachytávají „nepovolený obsah“ na internetu, Číně dodala americká 

firma Cisco Systems. Zařízení francouzské firmy Thales zase ruší vysílací frekvence Rádia 

Svobodná Asie. (Hála, 2006) 

Na žebříčku svobody slova a tisku patří Číně šestá nejhorší pozice. S blížící se 

olympiádou v Pekingu v roce 2008 však sílí i tlak na Čínu ze zahraničí, aby povolila přísná 

opatření vůči zahraničním novinářům. Drobné ústupky Čína přece jenom dělá. Zavázala se, 

že povolí zahraničním reportérům cestovat a podávat informace z většiny čínského území s 

větší volností. Uvolněná pravidla však nemají mít dlouhého trvání - vyprší 17. října 2008 

po konci voleb. (China Radio International, 2006) 

 

Na přímou korelaci mezi nesvobodou tisku a negativními společenskými jevy, jako 

je chudoba, poukazoval už indický ekonom a nositel Nobelovy ceny Amartya Sen. 

(Wikipedia, 2007) V souladu s touto tezí i poslanec botswanského parlamentu Botsalo 

Ntuane tvrdí, že společnosti, kde jsou svobodná média a volný tok informací, mají menší 

sklony k chudobě, hladomoru a občanským nepokojům. Ntuane srovnává státy jako 

Somálsko nebo Etiopie na jedné straně a Botswanu nebo Indii na straně druhé. Všechny 

tyto země mají pravidelně velké problémy se sezónními nepříznivými klimatickými 

podmínkami, jako je sucho. Svobodná a fungující média však později jmenovaným zemím 

pomáhají nepříznivé přírodní podmínky snadněji překonat. (Tshireletso, 2006) Média totiž 

daný problém formulují a informují o doporučeních a možnostech jeho řešení.  

                                                
7 tj. perzekvované duchovní hnutí v Číně 



                                                                             20 
 
 

5 PROBLÉM INFORMOVANOSTI O 

ROZVOJOVÝCH ZEMÍCH 

Informace o rozvojových zemích a problematice rozvoje můžeme čerpat ze tří 

zdrojových oblastí: ze zpráv světových agentur, od reportérů domácích médií, kteří pracují 

v zahraničí, a z místních sdělovacích prostředků dané rozvojové země. 

 

5.1 Světové agentury  

Jakýmisi kanály mezinárodního komunikačního systému jsou světové zpravodajské 

agentury. Jejich pobočky rozmístěné po celém světě vyrábějí a distribuují informace 

z nejrůznějších koutů zeměkoule. Ty se pak stávají obchodní komoditou mezi agenturami a 

jejich zákazníky (noviny, rozhlas, televize, místní národní agentury).  

V globálním zpravodajském systému panuje silná hierarchie. V současné době 

světové informační toky ovládají tři největší zpravodajské agentury: britská Reuters 

Limited, americká Associated Press a francouzská Agence France-Presse. Do roku 1996 

patřila do této elitní skupiny ještě United Press International, ale pak podlehla 

konkurenčním tlakům. (Trampota, 2006) 

Největší zpravodajská agentura Reuters se sídlem v Londýně má asi 15 tisíc 

zaměstnanců (z toho 2 300 reportérů) v téměř dvě stě pobočkách v 91 zemích světa. Další 

světovou agenturou je Associated Press se sídlem v New Yorku. Denně přináší informace, 

fotografie, grafiku, audio a video nahrávky pro více než miliardu lidí na celém světě. V 242 

pobočkách AP pracuje okolo 3 700 zaměstnanců. AP distribuuje informace 1 700 

periodikům a pěti tisícům rozhlasových a televizních stanic. (Reuters, nedatováno, The 

Associated Press, 2007) 

Třetí největší zpravodajská agentura Agence France-Presse sídlí v Paříži (pokrytí 

Evropy a Afriky) a další regionální centra má pro oblast Severní Ameriky ve Washingtonu, 

pro asijsko-pacifické území v Hong Kongu, pro pokrytí Blízkého východu v Nikósii a v 

Montevideu pro Latinskou Ameriku. Celkem zřídila AFP pobočky ve sto deseti zemích a 

dění v dalších padesáti států pro AFP sledují místní korespondenti. (AFP, 2007) 

Tyto největší zpravodajské agentury ovládají naprostou většinu mezinárodních 

informačních toků (odhady hovoří až o 80 % globálního zpravodajského trhu) (Kunczik, 



                                                                             21 
 
 

1995). Jako představitelé angloamerické kultury tak šíří určité hodnoty a perspektivy 

pohledu na světové události, které jsou spjaté s touto kulturou (Trampota, 2006). 

„Dominance několika málo mocných mediálních aliancí v poskytování 

mezinárodních zpravodajských produktů znamená, že jsou zahraniční zprávy z většiny zemí 

světa určovány a prezentovány s téměř jednotnou editační perspektivou omezeného 

množství zpravodajských pracovníků ze svým způsobem homogenního kulturního 

prostředí, zpravodajských pracovníků několika málo podobných a často propojených 

angloamerických zpravodajských organizací.“ (Trampota, 2006) 

Výběr témat zpravodajství, které agentury přinášejí, a oblastí, které pokrývají svými 

zaměstnanci, závisí na tom, kdo od nich informace přejímá. S odběrateli informací se mění 

i obsah informací. Ukažme si to na příkladu agentury Reuters. V roce 1918 tvořili největší 

podíl příjmů agentury klienti ve Velké Británii (18,6 %), v Indii (13,2 %) a v dalších 

částech Evropy (11,9 %). V roce 1978 se příjmy od klientů z Velké Británie a Evropy 

zvýšily celkem na 59 % (Trampota, 2006). Na základě sledování vývoje příjmů a zároveň 

důležitosti oblastí zákazníků agentury Reuters během 20. století tak můžeme určit 

následující trendy: 

•  Evropa je pro agenturu dnes mnohem důležitější než před druhou světovou  

  válkou; 

•  význam Blízkého východu a Afriky naopak klesl; 

•  Asie nejvíce odebírala služby Reuters mezi lety 1979 – 1995, dnes je jako zdroj  

   příjmů méně důležitá než před válkou; 

•  velký podíl finančních prostředků z oblasti Severní Ameriky získávala Reuters 

   v polovině 90. let 20. století; podíl tohoto regionu za posledních dvacet let 

však    poklesl. (Trampota, 2006) 

Pro agentury AP a AFP jsou z hlediska proporce klientů nejdůležitější jejich domácí 

trhy: USA, resp. Francie. Zahraniční příjmy AP vzrostly výrazněji v poválečném období. 

Francouzská AFP měla silné postavení u klientů v Jižní Americe.  

Podle odhadů rozvojové země dostávají asi 80 % zpráv z Londýna, Paříže a New 

Yorku (Kunczik, 1995). „V praxi to může vypadat takto: zprávy – dejme tomu o Ghaně - 

jdou nejdříve do Londýna a teprve potom jsou nasměrovány k africkému sousedovi Ghany, 

do Nigérie, přičemž tyto zprávy vybírají západní žurnalisté (Reddi, 1981). Podobně 

Malajsie, blízký soused Vietnamu, dostávala zprávy o vietnamské válce z Londýna a New 

Yorku (viz např. Pool, 1973). Bangladéš ještě v dubnu 1981 získával více informací o Indii 



                                                                             22 
 
 

o agentury Reuters než od indické zpravodajské agentury, se kterou má Bangladéš dohodu 

o zpravodajské výměně.“ (Kunczik, 1995) 

Kunczik udává na základě několika studií další čísla: 80 % zahraničních zpráv 

v Latinské Americe pochází od AP a UPI, více než 75 % publikovaných zpráv o třetím 

světě v jihovýchodní Asii přichází od nadnárodních agentur, i když podobné informace 

nabízejí i místní agentury, pouze asi 16 % veškerého zahraničního zpravodajství 

v nigerijských denících tvoří zprávy o Africe. Čím je tato drtivá převaha agenturního 

zpravodajství v rozvojových zemích způsobena? Je to zřejmě tím, že příslušný gatekeeper 

(v tomto případě redaktoři novin a rozhlasových nebo televizních stanic, které využívají 

služeb velkých agentur) upřednostňuje nadnárodní agentury kvůli jejich větší rychlosti, 

profesionalitě a kvalitě. „Autoritativnost agentur zjevně ovlivňuje všeobecně výběr a 

zpracování mezinárodních informací.“ (Kunczik, 1995) 

Nedostatečný horizontální komunikační tok mezi rozvojovými zeměmi může být 

vážným problémem. Agentury totiž vybírají zprávy podle jejich důležitosti pro příjemce 

v rozvinutých zemích, a tak se může stát, že informaci, která má pro rozvojovou zemi velký 

význam (např. inovace, zkušenosti z jiných rozvojových zemí), západní novináři pokládají 

za nedůležitou a nezveřejní ji. 

Rozpočet zpravodajských agentur v některých rozvojových zemích se zdaleka 

nemůže vyrovnat rozpočtům, se kterým pracují velké mezinárodní agentury. Funkci 

gatekeepera pak zákonitě vykonávají mezinárodní agentury a národní agentury mnoha 

rozvojových zemí mají jen velice omezené možnosti vylíčit svou vlastní situaci nebo 

ovlivnit reportáže o vlastní zemi.  

Při výběru zpráv světových agentur ze zemí třetí světa se navíc uplatňují nevhodná 

kritéria. Ty jsou totiž odvozeny od zcela odlišného společensko-kulturního prostředí a 

neodpovídají místním podmínkám. Obraz rozvojových zemí, které podávají světové 

agentury, je pak poněkud zkreslující: třetí svět je spojován převážně s několika tématy 

krátkodobého charakteru, jako jsou ozbrojené konflikty, puče,  hladomory či přírodní 

katastrofy. Zcela opomíjeny jsou sociální a kulturní aspekty života lidí v rozvojovém světě. 

Vyhledávaným zdrojem informací z rozvojových zemí jsou pro velké agentury 

místní elity, u kterých si agentury slibují nepřetržitý tok informací. V důsledku toho však 

jsou politické události prezentovány prostřednictvím akcí vlivných jednotlivců z městského 

a elitářského pohledu a často pak scházejí pohledy z jiných stran. Z některých studií 

(Sobhan, 1981) je patrné, že informování o venkovských oblastech je co do kvantity 

prakticky bezvýznamné.  



                                                                             23 
 
 

Vše samozřejmě souvisí s obchodem a tržními tlaky. Čím důležitějším obchodním 

partnerem je pro průmyslový stát určitá země rozvojového světa, tím bohatší zpravodajství 

o této zemi bude přinášet. Vedle ekonomického významu hrají velkou roli při selekci 

informací také politické vztahy a kulturní příbuznost vycházející z historie. 

V posledních letech se však objevuje tendence hledání alternativních zdrojů zpráv a  

regionalizace služeb nadnárodních agentur. Roste také význam národních zpravodajských 

agentur v rozvojových zemích. 

Kunczik píše, že někteří teoretici masové komunikace zastávají navíc názor, že 

převaha informací mezinárodních zpravodajských agentur v médiích rozvojových zemí 

není veskrze negativní jev. V kontextu teorií modernizace se pak taková společnost stává 

vnímavou nejen k místním, ale i k mezinárodním zprávám. Masmédia rozšiřují lidem 

rozhled a vychovávají moderní osobnosti, což je podle teoretiků modernizace nezbytnou 

podmínkou pro přechod od tradiční společnosti k moderní. (Kunczik, 1995) 

 

5.2 Zahraniční reportéři domácích médií 

S ohledem na rozpočet a kapacitní možnosti českých médií je nemožné, aby působili 

redaktoři z ČR ve všech zemích světa a podávali z nich ucelené zpravodajství. Například 

Česká televize má stálé zahraniční zpravodaje v Berlíně, Bruselu, Moskvě, Washingtonu, 

Bratislavě, Varšavě, Košicích a Pekingu8. Pobočky České tiskové kanceláře najdeme v 

těchto městech: Bratislava, Košice, Banská Bystrica, Žilina, Moskva, Londýn, New York, 

Paříž, Varšava, Brusel, Vídeň, Berlín (ČTK, 2007). Tedy v žádné africké, 

jihovýchodoasijské nebo latinskoamerické lokalitě.  

Důležitost a atraktivita míst, kam jsou redaktoři vysíláni, přímou úměrou souvisí 

s tím, které informace jsou nám bližší. Ty, které se nás bezprostředně dotýkají, mají 

následující parametry: 

•  Geografická blízkost 

•  Politická blízkost 

•  Kulturní blízkost 

•  Relevance 

•  Geopolitický status země 

                                                
8 Tuto informace získala autorka práce od vedoucího zahraničního zpravodajství ČT Michala Kubala emailem 
22. 1. 2007. 



                                                                             24 
 
 

Zpravodajská hodnota zprávy klesá se zvětšující se vzdáleností mezi místem 

události a dosahem působnosti média. „Existuje cynické základní pravidlo, které situaci 

charakterizuje zcela přesně – pro jednu berlínskou redakci platí následující ‚srovnání‘: 100 

mrtvých v Indii = 10 mrtvých v Mnichově = 1 mrtvý na Kurfürsterdammu.“ (Ruß-Mohl, 

Bakičová, 2005) 

Hodnota zprávy závisí dále na politických, ekonomických, jazykových, 

náboženských, literárních a vědeckých vazbách k zemi, ve které se událost stala. Zprávy 

z USA nebo Německa mají v českých médiích většinou větší zpravodajskou hodnotu než 

zprávy ze sousedního Polska nebo jakékoli jiné země. Naopak mnohem menší zájem mají 

české sdělovací prostředky o zprávy ze zemí, které tvořily spolu s ČR v minulosti tzv. 

socialistický blok.  

Výše uvedené aspekty důležitosti zpráv neplatí v případech, kdy má zpráva pro 

příjemce přímo existenciální význam, např. informace o výbuchu atomového reaktoru 

v Černobylu a radioaktivním mraku ohrožující celou střední Evropu9. 

Hodnota zprávy je odvozována také od toho, jakou pozici ve světě a jaký politický 

význam má místo, kde se událost stala. Zprávy např. o volbách ve světových mocnostech 

jsou pro české redaktory a publikum důležitější a atraktivnější než volební zpravodajství 

z Litvy nebo Kamerunu.  

Ve většině případů (když redakce nemá svého zpravodaje v zahraničí) tuzemská 

média přejímají informace z velkých světových agentur. Problém je, že domácí centrála 

často zcela důvěřuje agenturnímu zpravodajství. Z časových důvodů a vzhledem k úrovni a 

dostupnosti mnohých místních médií si redaktor získané informace neověřuje a 

nekonfrontuje se zdroji pocházejícími z rozvojových zemí. Objevil se však již nejeden 

případ, kdy se informace o též události od místních redaktorů výrazně lišily od agenturních 

zpráv10.  

Zahraniční korespondenti si stěžují, že témata, která navrhují, jsou centrální redakcí 

předem odmítána. Akceptuje je teprve tehdy, když odpovídající zprávy předkládají i tiskové 

agentury. „Jeden korespondent z Afriky poukazuje na to, že jeho kolegové se vzpírají, když 

chce poukázat na hladovějící děti – to je přece záležitost stará už celá desetiletí. Tématem 

                                                
9 V té době však v zemích socialistického bloku existovala nesvobodná média kontrolovaná ústřední 
komunistickou mocí, a proto nereagovala na černobylskou katastrofu tak rychle a náležitě, jak by tomu bylo 
pravděpodobně dnes. 
10Například o tom, jak mylně informovala americká média o dění ve Venezuele, se lze dočíst v článku 
zpravodaje televize BBC a deníku The Guardian ve Venezuele Grega Palasta z srpna 2004. Dostupné z: 
http://www.gregpalast.com/dick-cheney-hugo-chavez-and-bill-clintons-band. Autorku práce na tento případ 



                                                                             25 
 
 

se to stane teprve tehdy, když ‚…se objeví Steffi Grafová a zajímá se o tyto děti‘.“ (Ruß-

Mohl, Bakičová, 2005) 

Z toho vyplývá, že běžný občan České republiky je z místních médií informován o 

dění v rozvojovém světě jen velmi omezeně. Zprávy z té části světa, která nestojí v popředí 

mediálního zájmu, jsou mu navzdory globalizaci předkládány jen výjimečně a 

v nedostatečné míře. Jednotlivé rozvojové země, ale i celé regiony jako subsaharská Afrika 

a Latinská Amerika česká média opomíjí. 

 

Obecně platí nepřímá úměra mezi prodejností titulu a prostoru věnovanému 

rozvojovým tématům v obsahu novin.11 Nejméně informací o rozvojové problematice se 

tak objevuje v bulvárních periodikách12 a komerčních televizních a radiových stanicích. Ve 

snaze maximalizovat zisk prostřednictvím inzerce bulvární periodika a komerční stanice 

publikují pouze takové texty, které jim zaručí prodejnost, sledovanost a zájem publika. 

Takové texty záměrně působí na pudovou stránku člověka a emoce, které jsou součástí 

osobnosti každého člověka. Spektrum čtenářů bulváru a publika komerčních televizních a 

radiových stanic je tak velmi široké.  

Tato skupina lidí má ráda pocit, že se daný problém týká přímo jich nebo blízkých 

osob. Chronické problémy obyvatel subsaharské Afriky nebo jihovýchodní Asie jejich city 

nezasáhnou tolik jako sousedský spor o jabloň, který proběhl ve vedlejší vesnici. 

Rysy bulvarizace však jsou stále více patrné i na všeobecných médiích, které se 

označují jako seriózní, a to v důsledku komercionalizace mediální oblasti.13 Tato média se 

všemožně snaží vyjít publiku vstříc, protože bojují o jeho přízeň, na kterou jsou pak vázané 

příjmy z reklamy. Ve výsledku se pak objevují značně odlehčená, nebo dokonce zřetelně 

bulvární témata, která působí na city a pudy (zločin, násilí, skandály, sex atd.). Roste také 

podíl zábavní složky. Problematika rozvojových zemí či rozvojových projektů mezi taková 

atraktivní a zábavná témata působící na lidské emoce nepatří. Všeobecná média se tak této 

tematice věnují pouze okrajově. (Jílek, 2004) 

                                                                                                                                               
upozornil šéfredaktor Literárních novin Jakub Patočka na semináři Média a rozvoj, který se konal v Praze 3. – 
4. 11. 2005.  
11 Vynechán byl na tomto místě rozbor publikací nevládních agentur, které se tematikou rozvoje přímo 
zabývají, a pozornost věnuji všeobecným médiím, tj. médiím, která přinášejí informace „ze všech sfér 
sociálního, politického, výrobního, obchodního, finančního, kulturního a sportovního dění, z vědy, výchovy a 
vzdělávání, z veřejné správy, ze zdravotnictví, ze společnosti i z přírody“. (Bartošek, 2004) 
12 tj. neseriózní médium, které přináší neověřené informace, specializuje se pouze na senzace a podává je 
jednoduchou a zábavnou formou, která nenutí k přemýšlení, ale pouhé konzumaci. (Osvaldová a kol., 2002) 
13 Jílek, 2004 spojuje označení komerční se zájmem o tvorbu zisku na straně vlastníků a jejich závislosti na 
zadavatelích reklamy. 



                                                                             26 
 
 

V případě deníků lze absenci rozvojových témat zčásti omluvit produkčními limity 

sdělení, a to zejména faktorem času a prostoru. Novináři denně pracují v časové tísni a 

nemohou se zvolenému tématu věnovat tolik podrobně a analyticky jako jejich kolegové 

v týdenících či měsíčnících. Dalším trendem, který se objevil v poslední době mezi 

vydavateli deníků, je snižování výdajů za redakce především v personální oblasti. 

Nedostatek lidských zdrojů brání kvalitnímu zpravodajství.14  

Jak už bylo uvedeno, deníky publikují především informace, které se svými 

parametry bezprostředně dotýkají života lidí v České republice. Nejčtenější české deníky 

čas od času přinášejí články s rozvojovou tematikou. Autory jsou většinou redaktoři 

zahraničních rubrik: v MF DNES především Jan Rybář (připomenout lze například velice 

informačně bohaté reportáže o životě v Severní Koreji nebo o atmosféře v Bělorusku 

během prezidentských voleb v březnu 2006), Teodor Marjanovič, Pavel Novotný a 

Ladislav Kryzánek. 

V Lidových novinách se rozvojovým tématům věnuje především Petra Procházková, 

Tereza Šupová nebo Eduard Freisler. 

Také v Hospodářských novinách jsou redaktoři, kteří se rozvojové problematice 

věnují soustavně, a to především Radek Nedvěd, Lucie Beranová, Martin Ehl a Jan Bumba. 

Kde si zájemci o rozvojovou oblast mohou přečíst, shlédnout či poslechnout  

pravidelné pořady, které jsou pro ně relevantní?  

V rámci tištěných médií jsou to především týdeníky Respekt a Literární noviny, tedy 

novinové tituly, které mají úzce zaměřenou cílovou skupinu čtenářů (vyššího vzdělání a 

společenského zařazení), a proto i nízkou prodejnost. Jak napsal šéfredaktor Sedmé 

generace Vít Kouřil v jednom ze svým článků, „občansky nejaktivnější a rozvojové 

myšlence nejvstřícnější redakce Respektu, Literárních novin nebo Infoservisu Člověka 

v tísni15 pak zpravidla přesvědčují přesvědčené“. (Kouřil, 2006)  

Zahraniční rubrika Respektu pravidelně analyzuje aktuální situaci v různých 

rozvojových zemích (např. první lednové číslo roku 2007 přineslo články o aktuálním dění 

v Somálsku, o situaci v Turkmenistánu po smrti diktátora Nijazova nebo o roztržce mezi 

Běloruskem a Ruskem kvůli dodávkám ropy a zemního plynu). 

                                                
14 Tuto informaci získala autorka práce od novináře a analytika serveru Aktuálně.cz Petra Holuba na 
přednášce s názvem Úpadek a pád českých médií, která se konala na FF UP 13. 3. 2007. 
15 Projekt Infoservis společnosti Člověk v tísni, který měl za cíl medializovat rozvojová témata a zvýšit 
povědomí veřejnosti o rozvojové spolupráce, byl již ukončen, na stejném principu dnes existuje projekt 
Rozvojovka, více viz www.rozvojovka.cz. 



                                                                             27 
 
 

Podíváme-li se blíže na audiální16 a audiovizuální17 média, nejpodrobněji a 

nejkomplexněji se rozvojové problematice věnují rozhlasové a televizní stanice, které se 

řadí mezi veřejnoprávní a spektrum jejich publika není tak široké jako u komerčních stanic 

(Český rozhlas, Česká televize). Česká televize nabízí navíc dvě formy přímé spolupráce 

s neziskovými organizacemi. Jednak je to mediální partnerství18, které představuje podporu 

neziskových kulturních aktivit formou poskytování prostoru pro vysílání nekomerčního 

spotu v celostátním nebo regionálním vysílání. Dále poskytuje prostor pro vysílání 

osvětových a sbírkových spotových kampaní19. 

Poměrně velký prostor pro rozvojová témata na veřejnoprávních médiích souvisí se 

specifickými úkoly veřejné služby, které jsou formulovány v příslušném zákoně. Mezi 

nároky kladené na veřejnoprávní média totiž mimo jiné patří „služby celospolečenským 

zájmům a péče o komunikační rovnoprávnost některých menšin (např. národnostních či 

etnických) nebo podpora kulturního či právního vědomí a vzdělanosti“. (Reifová a kol., 

2004)  

Svou roli hraje také nepochybně fakt, že tento typ médií je financován jiným 

způsobem než média komerční. Hlavní zdroj příjmů médií veřejné služby tvoří určitá forma 

solidární platby, která je vynucována zákonem – tzv. koncesionářské poplatky20. Ostatní 

příjmy, např. z reklamy, z vlastní hospodářské činnosti nebo z prodeje autorských práv, 

jsou pouze doplňkové. Že mohou být příjmy z reklamy zákonem významně limitovány, 

nebo dokonce zcela vyloučeny, bylo možné zaznamenat na počátku tohoto roku na případu 

omezení reklamního času v České televizi. 

Český rozhlas 6 nabízí relaci, která se rozvojovou problematikou přímo zabývá, a to 

pořad s názvem Třetí svět, který je vysílán jednou týdně. Obsahem tohoto 

čtyřicetiminutového vysílání jsou „příběhy lidí, reportáže, fakta a rozhovory s odborníky o 

problémech, které trápí třetí svět“21. Další součástí pořadu jsou pozvánky na akce nebo 

výstavy, které se týkají třetího světa, a rady, jak může veřejnosti rozvojovým zemím 

pomoci. Konkrétně se relace Třetí svět věnuje tématům jako adopce z rozvojových zemí a 

                                                
16 tj. média, která používají zvukové formy kódu (Jílek, 2004) 
17 tj. média, která užívají kombinace zvukové, obrazové a textové formy kódu (Jílek, 2004) 
18 ČT se stala mediálním partnerem např. romskému festivalu Khamoro 2007, divadelnímu festivalu Mezi 
ploty 2007, festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět 2007 aj. (Česká televize, 1996-
2007) 
19 Takovými kampaněmi, které ČT podpořila v roce 2007, jsou např. Akce cihla 2007, Dětství bez úrazů, 
Partnerství pro přírodu aj. (Česká televize, 1996-2007) 
20 tj. poplatky za vlastnictví, respektive užívání funkčního přijímače (Reifová a kol., 2004) 
21 Podle oficiální upoutávky na tento pořad, dostupné z: 
http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/porady/_zprava/251795 



                                                                             28 
 
 

adopce na dálku (25. 10. 2006), otázce, jak se rozvojové země vyrovnávají se znečištěním 

životního prostředí (15. 11. 2006) nebo tomu, jak čeští dobrovolníci pomáhají v Libérii, 

Kosovu, na Ukrajině nebo ve Východním Timoru (6. 12. 2006).22  

Problematikou imigrace a kulturní integrace se zabývá třicetiminutový pořad Cizinci 

v Česku, který běží také jednou týdně. Hosty pořadu jsou lidé nejrůznějších národností, 

kteří se usadili v Česku a s integrací nebo případnou enkulturací23 a asimilací24 mají vlastní 

bohaté zkušenosti.25  

Dvacetiminutový pořad Zaostřeno na lidská práva sleduje dodržování a stav 

lidských práv a jejich porušování doma i ve světě. Jednou týdně relace přináší diskuse, 

rozhovory, portréty a menší příspěvky o lidskoprávních aktivitách, např. o kampani 

UNICEF (5. 1. 2007), o mediální kampani proti předsudkům společnosti Partners Czech 

(27. 10. 2006) nebo o síle běloruské opozice (1. 12. 2006).26 

Informace o rozvojových zemích přináší Český rozhlas i v rámci jiných pořadů, 

například v Zápisníku zahraničních zpravodajů nebo v relaci Svět kolem nás (ČRo 1 – 

Radiožurnál). Doménou Českého rozhlasu jsou i interview s různými odborníky na 

rozvojovou problematiku, pracovníky nevládních organizací nebo dobrovolníky, kteří se na 

některém projektu podílejí (pořady Nad věcí – ČRo 1, Jak to vidí – ČRo 2, Host Jany 

Klusákové – ČRo 1 aj.). 

Také v programu České televize lze najít pořady s podobnou tematikou. Jako 

průvodce světem pozoruhodných kultur a multikulturní společností se označuje relace 

Kosmopolis. Přináší reportáže z důležitých multikulturních akcí, otevírá kontroverzní 

mezilidská témata a zachycuje život nejrůznějších subkultur. Nepravidelně jsou do vysílání 

ČT zařazeny různé dokumenty sledující rozvojovou tematiku.  

Co se týče multimédií27, bohatě a rozmanitě o rozvojových zemích informuje zvláště 

internetové periodikum Aktuálně.cz nebo server Hospodářských novin (iHNed.cz). 

                                                
22 Zvukové záznamy tohoto pořadu si lze poslechnout nebo stáhnout z audioarchívu Českého rozhlasu, 
dostupné z: http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=3114 
23 tj. proces, během něhož si člověk osvojuje kulturu dané společnosti (Všeobecná encyklopedie ve čtyřech 
svazcích, 1996) 
24 tj. proces včleňování jednoho etnika (kultury) do druhého; jedna skupina zcela ztrácí své určující 
identifikační charakteristiky, zaniká a její členové se stávají členy přijímající skupiny (Všeobecná 
encyklopedie ve čtyřech svazcích, 1996) 
25 Zvukové záznamy tohoto pořadu si lze poslechnout nebo stáhnout z audioarchívu Českého rozhlasu, 
dostupné z: http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=1977 
26 Zvukové záznamy tohoto pořadu si lze poslechnout nebo stáhnout z audioarchívu Českého rozhlasu, 
dostupné z: http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=48 
27 tj. integrace většího počtu dosud známých médií, tj. tisk, rozhlas, televize, film, zvukové a obrazové 
záznamy, v jednom uživatelském prostředí. (Osvaldová a kol., 2002) 



                                                                             29 
 
 

Zpravodajský server Aktuálně.cz publikuje na rozdíl od dalších zpravodajských 

webů (např. idnes.cz, lidovky.cz) informace ze zahraničí teritoriálně rozděleny: Evropa, 

Amerika, Afrika, Blízký východ a Asie a Pacifik. Rozvojovým zemím v Africe a Asii je 

věnováno výrazně více pozornosti než na ostatních serverech. Na serveru Aktuálně.cz 

existuje speciální interaktivní mapa, která zobrazuje a popisuje současné problémy 

Afriky28. Diskutuje se zde o globálních problémech a dostupné jsou i videozprávy 

z nejrůznějších koutů světa včetně rozvojových zemí.29 V rubrice Svědectví jsou 

publikovány reportáže zpravodajů agentury Reuters z oblastí, které jsou světovými médii 

jinak často opomíjeny a „které procházejí velkou změnou, nebo se již brzy mohou stát 

žhavým místem naší planety“. (Aktuálně.cz, 1999–2007)  

Podobné teritoriální členění zahraničních zpráv jako server Aktuálně.cz nabízí 

server Hospodářských novin iHNed.cz. Čtenář si může přečíst články z následujících 

regionů: Střední Evropa, Evropa, Amerika, Blízký východ, Asie/Pacifik a Afrika. O 

rozvojovém světě referují články s podnadpisy jako např. Boj o vliv a investice v Africe30, 

Druhá tvář Afriky31, Rostoucí vliv Číny32 nebo Ohrožená demokracie v jižní Asii33. 

Pravidelnou rubriku Třetí svět připravuje každý týden redaktor zahraničního oddělení 

Hospodářských novin Radek Nedvěd. 

 

5.3 Místní sdělovací prostředky rozvojových zemí 

Vývoj tisku na Západě se ubíral jiným směrem než v rozvojových zemích – 

bývalých koloniích. Tisk ve vyspělých západních zemích se vyvíjel na základě konceptu 

individuální svobody. Naopak v bývalých koloniálních státech k evoluci tisku docházelo 

spolu s bojem za národní nezávislost, který razil heslo, že národní jednota je mnohem 

důležitější než svoboda jednotlivce. (Kunczik, 1995) 

                                                
28 Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/zahranici/afrika/clanek.phtml?id=110645, [2007-01-21] 
29 V rámci této služby je možné shlédnout videoreportáže např. o Somálsku pod vládou islamistů (dostupné z: 
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/afrika/media.phtml?id=32326),  o pomoci české nevládní organizace 
Člověk v tísni namibijským ženám nakaženým virem HIV/AIDS (dostupné z: 
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/afrika/media.phtml?id=58651) a o mnohých dalších tématech. [2007-01-
21]  
30 Článek je dostupný v elektronickém archívu Hospodářských novin: http://ihned.cz/3-20086460-boj+vliv-
000000_d-d0 
31 Článek je dostupný v elektronickém archívu Hospodářských novin: http://ihned.cz/3-20158620-
%5C%5C%22druh%E1+tv%E1%F8+afriky%5C%5C%22-000000_d-32 
32 Článek je dostupný v elektronickém archívu Hospodářských novin: http://ihned.cz/3-20148080-
rostouc%ED+vliv+%E8%EDny-000000_d-30 
33 Článek je dostupný v elektronickém archívu Hospodářských novin: http://ihned.cz/3-20193140-
ohro%9Een%E1+demokracie+ji%9En%ED+asii-000000_d-53 



                                                                             30 
 
 

Kunczik si myslí, že mnozí žurnalisté v rozvojových zemích jsou spíše loajální 

doktrináři nežli kritické, zvídavé mediální osobnosti. Mnoho vedoucích novinářských pozic 

také obsazují lidé, kteří jsou původní profesí úředníci. Například v Africe na konci 

osmdesátých let „jenom dvě procenta ze stovky osob pracujících v oblasti komunikací 

tvořili novináři, spisovatelé nebo mediální tvůrci, zbytek tvořili technici, učitelé, úředníci 

apod.“ (Kunczik, 1995)  

Ostrý konflikt mezi nezávislostí žurnalistů na jedné straně a státem kontrolovaným 

systémem médií na straně druhé existuje v Latinské Americe. Ruótolo ve své analýze, která 

byla založena na náhodném výběru odpovědí sto osmi žurnalistů z Brazílie, Kolumbie a 

Kostariky, dochází k závěru, že nezávislost představuje klíčový prvek v představách 

žurnalistů o své práci, tato nezávislost se však v každodenní práci může uplatnit jen 

v omezeném rozsahu. (Ruótolo, 1987) 

Výsledky několika málo výzkumů, které byly v této oblasti podniknuty, vyznívají 

následovně: žurnalisté na celém světě jasně dávají přednost svobodnému tisku, a pokud jde 

o třetí svět, kritizují neuspokojivý přístup ke zdrojů informací a nedostatečný žurnalistický 

výcvik. (Kunczik, 1995) 

Také Bureš, který zkoumal sdělovacích prostředků v arabském světě, upozorňuje na 

závislost většiny tamních informačních médií na státu a jejich silnou politizaci. „Snaží se 

spíše loajálně vysvětlovat státní politiku než šířit opoziční názory.“ Bureš vidí problém také 

v malé důvěryhodnosti a nízké prestiži žurnalistiky, což je podle něj dáno politickou i 

ekonomickou závislostí novinářů na státu a jejich nízkou kvalifikací. „Nízké mzdy 

v mediální sféře zvyšují riziko korupce a odrážejí se i v omezené kritičnosti novinářů.“ 

(Bureš, 2006) 

V mnohých arabských zemích se podmínky pro fungování svobodných médií navíc 

ještě zhoršily po 11. září a po útoku USA na Irák v roce 2003. V rámci přijetí opatření proti 

nebezpečí terorismu totiž byla ještě více omezena svoboda slova a tisku. Také eskalace 

palestinsko-izraelského konfliktu podle Bureše způsobila „nadřazenost vlastenectví nad 

informační svobodou“. Od roku 2004 sice probíhá informační liberalizace34 v některých 

arabských zemích, ale velmi pomalým tempem. Tiskové zákony se uvolňují tak, aby 

neohrozily stabilitu režimu. (Bureš, 2006)  

                                                
34 Dílčí iniciativou prosazující informační liberalizaci v arabském světě je například tzv. Alexandrijská 
deklarace, kteou vydaly v roce 2004 nevládní organizace v rámci euro-středomořského partnerství. Deklarace 
prosazovala osvobození tisku a médií od všech forem vládního vlivu a hegemonie. O pokrok se zasazuje také 
Evropská unie v rámci barcelonského procesu i Spojené státy v rámci MEPI (Středovýchodní partnerská 
iniciativa). 



                                                                             31 
 
 

Státní cenzura a nízká úroveň žurnalistické práce v rozvojových zemích vedou 

k tomu, že místní elity čerpají informace spíše ze západních médií než z domácích – 

potřeba úplnějších a důvěryhodnějších informací je zde naplněna. Z toho důvodu se lidé 

v rozvojových zemích při hodnocení politické situace ve vlastní zemi často spoléhají na 

informace ze západních médií. Zvláště vliv tisku bývalých koloniálních mocností (např. 

francouzského listu Figaro, londýnských The Times) je pronikavý.  

To potvrzuje i anketa, kterou mezi předními egyptskými žurnalisty provedli Douglas 

Boyd a Jim Kushner. Průzkum totiž odhalil, že západní média (zvláště BBC a Hlas 

Ameriky) jsou pro ně důležitým zdrojem informací. Intenzívně využívána byla i arabská 

média. (Boyd, Kushner, 1979)  

Shrneme-li stav místních médií v rozvojovém světě, zdejší obyvatelé svoje domácí 

média pokládají za nedůvěryhodná nebo za příliš „kazatelská“ a nezajímavá, proto jsou 

užívána v málo rozvinutých zemích západní média. (Kunczik, 1995) 

Ve snaze zlepšit tuto situaci média v rozvojovém světě ze západních zdrojů přebírají 

velkou část zpráv a analýz. Ukazuje to příklad nejčtenějšího zambijského deníku The Post a 

dalších tamních listů: zprávy v zahraniční rubrice o dění v Africe nepocházejí z vlastních 

zpravodajů, ani přímo z textů kolegů z jiných afrických zemí. Například články o klíčových 

podzimních volbách v sousedním Kongu nepsali zambijští ani konžští žurnalisté. Informace 

vznikají převážně v BBC, Reuters nebo AP. Stále rostoucí vliv Číny v mnohých afrických 

zemích je patrný i na toku informací, a proto četné zahraniční zprávy v místních médiích 

pocházejí také z pekingské agentury Xinhua. (Lindner, 2007) 

Ve srovnání s velkými západními agenturami, jako je Reuters, AP a AFP, má 

zpravodajství nabízené alternativními agenturami rozvojového světa relativně málo 

odběratelů. Minimálně je využívají zvláště média ve vyspělých zemích. Jako výjimku 

Kunczik uvádí veřejně prospěšnou organizaci Inter Press Service, která se zaměřuje na 

zpravodajství z rozvojových oblastí. (Kunczik, 1995) Kladně IPS ohodnotili například 

Ogan, Fair a Shah: „Zprávy IPS mají styl a formát srovnatelný s kteroukoli západní 

mezinárodní zpravodajskou agenturou. Odlišnost od tradičních agenturních služeb je v tom, 

že IPS se zabývá hloubkovým informováním o zprávách, které ostatní agentury většinou 

zanedbávají.“ (Ogan, Fair, Shah, 1984) 

Dalšími agenturami, které si kladou za cíl zlepšení komunikace mezi Jihem a 

Severem a Jihem a Jihem, jsou například CanaNews Agency (Karibská oblast), Pacnews 

(Pacific News Service) nebo agentury EFE a ALASEI v Latinské Americe. Základní 

podmínkou a spolupráce západních médií s agenturami rozvojových zemí je důvěryhodnost 



                                                                             32 
 
 

těchto agentur, přičemž platí, že „čím menší vliv vykonává stát, tím důvěryhodnější jsou 

zprávy“. (Kunczik, 1995) 

Významným činitelem v této oblasti je zpravodajský program CNN (Cable News 

Network), který se stal světoznámým díky přímým přenosům z bombardovaného Bagdádu 

za války v Perském zálivu, přenosům tiskových konferencí amerického prezidenta a 

projevů Saddáma Husajna. V říjnu 1987 zahájila CNN program World Report, do kterého 

přispívají tisíce novinářů ze 145 zemí světa.(CNN, 2007) Televizní diváci tak jsou 

konfrontováni se zpravodajskými příspěvky, které nejsou vyrobeny ze západní perspektivy. 

V průběhu prvních let vysílání tvořily asi dvě třetiny pořadu zprávy s rozvojovou 

tematikou. Toto globální zpravodajství se zaměřuje méně na politiku, zločin, krize a 

nehody. Místo toho klade důraz na ekonomické aktivity, sociální služby, kulturu, vědu a 

vzdělání. (Dilawari, Stewart, Flournoy, 1999) 

Na stejném principu jako CNN World Report funguje britská BBC World Service. 

Celá globální síť přispěvatelů si klade za cíl poskytovat objektivní informace a analýzy, a to 

v 33 jazycích světa. (BBC World service, 2007) 

V posledním desetiletí se jedním z nejvýznamnějších zdrojů zpráv zejména 

z arabských zemí stala televizní stanice Al-Džazíra, která byla založena v roce 1996 

v Kataru. I přes kritiku z několika stran (některé pravicové kruhy v USA stanici kritizují za 

podporu terorismu, protože vysílá nahrávky, které pořizují přímo teroristé a ostatní 

militantní organizace. Bývá kritizována i v arabském světě, hlavně za svůj nezávislý postoj 

k světové politice nebo za stranění Izraeli) (Wikipedia, 2006a) je Al-Džazíra 

nejsledovanější televizní stanicí na Blízkém východě35. Je velmi populární mezi všemi 

vrstvami obyvatelstva, protože se zabývá problémy regionu a vychází při přípravě pořadů 

z mentality místního obyvatelstva. (Bureš, 2006) V roce 2004 ji výzkum společnosti 

InterBrands36 zařadil mezi pět nejvlivnějších značek na světě. Americká CNN s Al-

Džazírou uzavřela exkluzivní smlouvu, aby mohla s předstihem vysílat její materiály. 

V listopadu 2006 spustila své stanice vysílání v angličtině pod názvem Al-Jazeera 

International. Své pobočky má ve 47 zemích světa. Mediální analytik z Harvardovy 

univerzity Alex Jones v článku zpravodajského serveru Aktuálně.cz uvedl: „Myslím, že 

                                                
35 Odhady pravidelné denní sledovanosti se pohybují mezi 35 a 50 miliony diváků (Bureš, 2006 nebo Neslen, 
2004) 
36 Marketingová společnost InterBrands každoročně sestavuje žebříček nejhodnotnějších obchodních značek 
na světě. Např. ve výše zmíněném roce 2004 se před Al-Džazírou umístily jen značky Apple, Google, IKEA a 
Starbucks. 



                                                                             33 
 
 

anglická verze Al-Džazíry se může stát pro arabský svět tímtéž jako BBC pro svět 

západní.“ (Málková, 2006) 

Arabská stanice Al-Džazíra se stala vzorem ve snažení keňského novináře Salima 

Amina, který se pokouší vybudovat první panafrickou televizní stanici. Ta by se měla 

jmenovat Africans Together Vision (ATV). ATV by podobně jako Al-Džazíra v arabském 

světě měla poskytnout Africe jednotný hlas a prezentovat ji Západu i jinak než ve světle 

AIDS, hladomorů a etnických konfliktů. Zkušební spuštění ATV plánuje Amin na tento 

rok, podle serveru Mediář.cz však lze očekávat mnohé problémy: Afrika je kulturně i 

jazykově méně soudržná než Blízký východ. Televize by musela ve vysílání poskytnout 

prostor angličtině, francouzštině, portugalštině, svahilštině, hauštině i arabštině. Stav na 

africkém mediálním trhu je navíc komplikovaný. V Keni či Jižní Africe existuje svoboda 

tisku a síť soukromých televizních stanic, ale například Zimbabwe provozuje pouze státem 

kontrolovaná média. Pokud by ATV dosáhla v Africe podobného vlivu, jaký má Al-Džazíra 

ve svém regionu, afričtí politici, v mnoha případech autokraté, by pak své jednání museli 

obhajovat před miliony diváků. (Krumpholcová, 2006)  

Podle předsedy BBC World Service Trust Nigela Chapmana média patří k 

nástrojům na cestě k lepšímu zdravotnictví či školství a obecně při snižování chudoby. 

Nabízejí platformu k diskusi o směřování země a dokážou dosáhnout až do jejích 

nejodlehlejších koutů. (Lindner, 2007) 

Dosud nejrozsáhlejší empirická studie o stavu médií v Africe African Media 

Development Initiative37 ukázala, že konstatuje mnohá zlepšení. „Zvláště média na jihu 

Afriky se vyvíjejí dobrým směrem – v Botswaně díky liberalizaci vznikla nová rádia a 

první žurnalistická škola zlepšuje kvalitu zpravodajství, v Jihoafrické republice vývoj médií 

odpovídá pozitivnímu směřování celé země, v Zambii došlo k prudkému růstu investic do 

soukromých rádií a tisku, v Mosambiku se novináři těší z progresivního zákonodárství.“ 

Naopak média stagnují v autoritativně spravované Angole a kritický je jejich stav v 

Zimbabwe diktátora Mugabeho, odkud svobodomyslní novináři prchají do zahraničí. 

„Pohled na jih Afriky dokazuje vzájemnou provázanost stavu a vývoje zemí a úrovně 

médií.“ (Lindner, 2007) 

                                                
37 Studie popisuje vývoj mediální oblasti v minulých pěti letech a dosavadní vliv rozvojové spolupráce v této 
oblasti. Představila ji v lednu 2007 BBC ve spolupráci s jihoafrickou Rhodes University, nigerijskou 
Ahmadou Bello University a vědci ze 17 zemí. Dostupné z: 
http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust/specials/1552_trust_amdi/index.shtml  



                                                                             34 
 
 

6 ROZVOJOVÁ PROBLEMATIKA V ČESKÝCH 

MÉDIÍCH (MEDIÁLNÍ ANALÝZY) 

6.1 Medializace společnosti Člověk v tísni od 1. 1. 2004 do 30. 9. 

2004 

Obecně prospěšná společnost Člověk v tísni je největší rozvojová a humanitární 

organizace v České republice i v celé střední Evropě. Vznikla v roce 1992 s cílem pomáhat 

v krizových oblastech a podporovat dodržování lidských práv ve světě. Dnes realizuje 

humanitární pomoc, dlouhodobé rozvojové projekty a podporuje snahy o demokratizaci a 

dodržování lidských práv v téměř čtyřiceti zemích světa. Společnost usiluje také o zvýšení 

informovanosti české veřejnosti o situaci v zemích postižených válkami či totalitním 

režimem a o globálních problémech současného světa. Proto úzce spolupracuje s českými 

médii a od roku 1999 pořádá každoročně mezinárodní festival dokumentárních filmů o 

lidských právech Jeden svět. (Člověk v tísni, nedatováno)  

Medializací činnosti organizace Člověk v tísni se zabývala ve svých analýzách 

společnost Newton Information Technology. Z analýzy vybraných médií38 vyplývá, že o 

společnosti Člověk v tísni bylo v období od 1. 1. 2004 do 30. 9. 2004 uveřejněno ve 

vybraných médiích celkem 482 příspěvků. Sto sedmnáct z těchto příspěvků (24 %) vyznělo 

pozitivně, 28 negativně (6 %) a čtyři příspěvky vyzněly ambivalentně. Neutrálního vyznění 

bylo 333 příspěvků.  

Ve vývoji medializace se objevilo několik výrazných výkyvů. Nejfrekventovanějším 

námětem příspěvků se stal happening Člověka v tísni se symbolickým kubánským vězením 

na Václavském náměstí ve 12. týdnu pozorování. Druhý nejvyšší počet příspěvků patřil 

v 16. týdnu (12. 4. 2004 až 18. 4. 2004) zejména zahájení pražské části festivalu 

dokumentárních filmů Jeden svět. 

                                                
38 Příspěvky vzorku dat byly vybrány z celostátních deníků (Blesk, MF DNES, Právo, Lidové noviny, 
Hospodářské noviny, Haló noviny) a z vysílání televizních (TV Nova, ČT 1, Prima TV, ČT 2, TV Praha) a 
rozhlasových stanic (ČRo 1 – Radiožurnál, Frekvence 1, Impuls, ČRo 6, BBC – česká redakce). Bohužel 
chybí data z týdeníků jako např. Respekt, Literární noviny, Týden, u kterých by se dal předpokládat velký 
prostor věnovaný medializaci činnosti společnosti Člověk v tísni. 



                                                                             35 
 
 

Graf 1. Týdenní vývoj medializace společnosti Člověk v tísni podle hodnocení 

 
 

Graf ilustruje vývoj medializace společnosti Člověk v tísni v období od 1. 1. 2004 do 30. 9. 2004, příspěvky 
člení podle jejich hodnotového zabarvení. Hodnocení se vztahuje přímo k společnosti Člověk v tísni.  

Zdroj: Newton IT, 2005 
 

Pozitivní příspěvky celého sledovaného období se věnovaly nejčastěji aktivitám 

Člověka v tísni spojeným s politickou situací na Kubě (28 příspěvků). Tyto příspěvky 

vyzdvihly především osobní účast politiků Petra Mareše, Petra Pitharta, Pavla Béma, Petra 

Bratského a Jana Rumla na akci. Dále se pozitivní příspěvky zaměřily na:  

• rekonstrukci škol v rámci různých rozvojových projektů (17 příspěvků)  

• humanitární aktivity Člověka v tísni obecně (15 příspěvků)  

• zdravotní pomoc v rámci různých rozvojových projektů (14 příspěvků)  

• finanční sbírky na podporu obyvatel Bámu a na podporu disidentů na   

  Kubě (celkem 14 příspěvků). 

V rámci kauzy nabídky psychologické pomoci lidem z Beslanu se pozitivní 

příspěvky zaměřily na návrh Člověka v tísni nabízet psychologickou pomoc obětem teroru 

přímo na místě, nikoli formou ozdravných pobytů Čechách, jak navrhovalo například MZV 

ČR. 



                                                                             36 
 
 

Média oceňovala také vytrvalost Člověka v tísni v boji proti porušování lidských 

práv v souvislosti se snahou této organizace přimět prezidenta Klause, aby diskutoval v 

Číně na téma lidských práv. 

V souvislosti s  přerušením irácké mise Člověka v tísni informovala média s  

pozitivním vyzněním o skutečnosti, že Člověk v tísni se z humanitárních organizací 

objevuje v krizových oblastech mezi prvními. (Mediainfo.cz, 2007) 

 

Negativní příspěvky se (stejně jako pozitivní příspěvky) týkaly nejčastěji aktivit 

společnosti Člověk v tísni, které souvisely s politickým děním na Kubě (17 negativních 

příspěvků). Tyto příspěvky vytýkaly Člověku v tísni zejména rezignaci na lidská práva 

vězňů americké věznice na Guantánamu a vměšování se do vnitřních záležitostí Kuby. 

Další negativní příspěvky vytýkaly společnosti Člověk v tísni například: 

• omezení provozu komunitního centra v Matiční ulici v Ústí nad Labem   

  (kritika pocházela od tehdejší starostky ústeckých Neštěmic Marie   

  Válkové kvůli tomu, že k omezení provozu komunitního centra došlo bez  

  oznámení radnici),  

• neuvedení dokumentárních filmů o lidských právech z oblasti Iráku na   

  festivalu Jeden svět, který byl letos sponzorován společností ÖMV,  

• opomíjení bezpráví páchaného na iráckých zajatcích ve věznici Abú   

  Ghraib,  

• sponzorování ze strany veřejnoprávní České televize financované mj.   

  koncesionářskými poplatky,  

• podezření čečenského spolupracovníka Junuse Makajeva z útoku proti   

  příslušníkům ruské speciální jednotky OMON. 

 

Ambivalentní příspěvky39 spekulovaly například o možných dopadech přerušení 

provozu komunitního centra Člověka v tísni v ústecké Matiční ulici (2 příspěvky). 

Ambivalentně vyzněly také dva příspěvky o podpoře kubánských disidentů. Jedním byl 

rozhlasový duel Šimona Pánka s poslancem za KSČM Václavem Exnerem na téma 

politické situace na Kubě a druhým příspěvek o happeningu se symbolickým kubánským 

vězením na Václavském náměstí, který obsahoval například stanovisko kolemjdoucích 

občanů: „Zabývejte se islámem, to je problém…“ (Právo 17. 3. 2004). (Mediainfo.cz, 2007) 

                                                
39 tj. takové, jež současně přinášejí negativní i pozitivní informace 



                                                                             37 
 
 

 

Graf 2. Kauzy spojované se společností Člověk v tísni ve sledovaném období 

 

 
Dvojice grafů informuje o kauzách, které vybraná média spojovala se společností Člověk v tísni v období 1. 1. 
2004 až 30. 9. 2004. Hodnocení uvedené v grafu vlevo se vztahuje ke společnosti Člověk v tísni, nikoliv ke 
kauzám samotným. Graf vpravo podává přehled o rozsahu informace věnované společnosti Člověk v tísni v 
rámci příspěvku.                  Zdroj: Newton IT, 2005 

 

Nejvyšší počet příspěvků o společnosti Člověk v tísni uveřejnila z vybraných médií 

MF DNES (121). 

Co se týče jednotlivých redaktorů, nejvyšší počet pozitivních příspěvků o 

společnosti Člověk v tísni uveřejnil ve sledovaném období Vlastimil Weiner (ČT 1). 

Čtyřikrát se reportážemi věnoval iráckým studentům, kterým společnost Člověk v tísni 

finančně pomohla studovat na Univerzitě Hradec Králové (například Události, 14. 2. 2004). 

Pozitivně vyzněly tři ze čtyř příspěvků Barbory Šámalové (ČT 1). Redaktorka se 

v pozitivních příspěvcích zajímala o podporu kubánských politických vězňů 

prostřednictvím happeningu Člověka v tísni na Václavském náměstí a připomněla také, že 

společnost Člověk v tísni se zabývá porušováním lidských práv na komunistické Kubě a 

poskytuje humanitární pomoc tamním disidentům (Události, komentáře, 17. 3. 2004).  

Ve třech pozitivních příspěvcích zmiňoval společnost Člověk v tísni také Aleš Vojíř 

(Hospodářské noviny). Autor informoval o organizaci v příspěvcích o obecné filantropii a 



                                                                             38 
 
 

rozvojové pomoci. Například v autorově rozhovoru s tehdejším evropským komisařem 

Poulem Nielsonem zaznělo na adresu Člověka v tísni, že Česko má díky této organizaci ve 

světě dobré jméno, a že „Češi ukázali profesionalitu a často byli mezi prvními 

na postižených místech“ (27. 9. 2004).  

Ve čtyřech negativních příspěvcích zmiňoval společnost Člověk v tísni Zdeněk 

Hrabica (Haló noviny). V jednom příspěvku například označil Šimona Pánka a společnost 

Člověk v tísni za „patolízaly minulého panovníka“ Václava Havla, kteří „plivli jedovatou 

slinu na panovníka současného“ Václava Klause (2. 7. 2004).  

Tři negativní příspěvky publikoval o společnosti Člověk v tísni Jan Jelínek (Haló 

noviny). Vytýkal Člověku v tísni například, že spolu s vládou ČR kritikou kubánského 

režimu „hází klacky pod nohy českým firmám v obchodování s Kubou“ (16. 2. 2004).  

Graf 3. Hodnocení společnosti Člověk v tísni ve vybraných médiích 

 
Graf mapuje rozložení hodnocení ČvT ve všech sledovaných médiích. Absolutní počty příspěvků zároveň 
kvantifikují zájem jednotlivých médií o ČvT.      Zdroj: Newton IT, 2005 

 

6.2 Medializace společnosti Člověk v tísni od 1. 4. 2004 do 30. 4. 

2005 

Medializace ČvT byla výrazná zejména v lednu 2005, a to v souvislosti především s 

katastrofou tsunami v Asii. Média se pozorně věnovala podílu společnosti Člověk v tísni na 

odstraňování následků tsunami, které zasáhlo Srí Lanku (80 z 85 příspěvků o ČvT, které 



                                                                             39 
 
 

byly zveřejněny v lednu 2005, se týkalo právě pomoci katastrofou poničené Srí Lanky). To 

pozitivně ovlivnilo mediální obraz společnosti Člověk v tísni.  

Graf 4. Vývoj medializace Člověka v tísni od 1. 4. 2004 do 30. 4. 2005 podle hodnocení 

 
  

Graf ilustruje vývoj medializace ČvT podle hodnotového zabarvení v období 1. 4. 2004 až 30. 4. 2005. 
Hodnocení znázorněné v grafu se vztahu ke společnosti Člověk v tísni.  Zdroj: Newton IT, 2005 

 

V období 1. 4. 2004 až 30. 4. 2005 bylo o společnosti Člověk v tísni uveřejněno ve 

sledovaných médiích celkem 4189 příspěvků. Z toho celkem 341 příspěvků (tj. 8,1 % 

z celkového počtu) vyznělo vůči společnosti Člověk v tísni pozitivně. Negativně vyznělo 

48 příspěvků (tj. 1,1 % z celkového počtu). V celém sledovaném období se neobjevil měsíc, 

kdy by nebyly publikovány pozitivní příspěvky o společnosti Člověk v tísni. (Mediainfo.cz, 

2007) 

  



                                                                             40 
 
 

Graf 5. Kauzy spojované s ČvT ve sledovaném období 

 
Dvojice grafů informuje o kauzách, které vybraná média spojovala se společností Člověk v tísni ve 
sledovaném období. Hodnocení uvedené v grafu vlevo se vztahuje ke společnosti Člověk v tísni. Graf vpravo 
podává přehled o rozsahu informace věnované společnosti Člověk v tísni v rámci příspěvku.  
          Zdroj: Newton IT, 2005 

 

Celostátní deníky uveřejnily o společnosti Člověk v tísni celkem 623 příspěvků. Z 

celostátních deníků se věnovala ČvT nejčastěji deník Mladá fronta Dnes, a to celkem 290 

příspěvky, tj. 46 % medializace společnosti ČvT v celostátních denících ve sledovaném 

období. Deník MF DNES uveřejnil o ČvT také nejvyšší počet pozitivních příspěvků (23).  

Druhý nejvyšší počet příspěvků mezi celostátními deníky uveřejnily o ČvT ve 

sledovaném období Lidové noviny (114), které také věnovaly v rámci příspěvků ČvT 

relativně nejvíce prostoru (35 příspěvků, v nichž byl ČvT věnován odstavec, tvořilo 31 % 

celkové medializace ČvT v LN). (Mediainfo.cz, 2007) 



                                                                             41 
 
 

Absolutně i relativně nejvyšší počet negativních příspěvků publikovaly Haló noviny 

(10 z celkových 39), negativní příspěvky tvořily zhruba čtvrtinu medializace ČvT v Haló 

novinách.  

Graf 6. Hodnotící vyznění příspěvků o projektech dlouhodobé pomoci 

 
Graf ilustruje hodnotící vyznění příspěvků, které se týkaly z forem dlouhodobé pomoci v krizových oblastech. 
Hodnocení uvedené v grafu se vztahuje ke společnosti Člověk v tísni. V jednom příspěvku se mohlo objevit 
více forem dlouhodobé pomoci současně.     Zdroj: Newton IT, 2005 

 

Z projektů dlouhodobé pomoci připomínala média ve sledovaném období 

v souvislosti s ČvT nejčastěji humanitární činnost obecně (celkem 288 příspěvků), s níž 

souviselo také nejčastěji pozitivní vyznění příspěvků (33 příspěvků). Relativně nejčastěji 

pozitivně byl hodnocen rozvoj infrastruktury (v 11 z 29 příspěvků, tj. ve 38 % příspěvků 

zmiňujících rozvoj infrastruktury). 

Z konkrétních forem dlouhodobé pomoci se média zajímala nejčastěji o rekonstrukci 

škol (celkem 252 příspěvků). O rekonstrukci škol byl také uveřejněn druhý nejvyšší počet 

pozitivních příspěvků (17). 

Nejvyšší počet negativních (11) příspěvků byl uveřejněn o terénní práci (celkem 

105). 

 



                                                                             42 
 
 

6.3 Medializace kampaně Česko proti chudobě od června do 

září 2005 

Kampaň Česko proti chudobě40 byla obdobou kampaní organizovaných občanskou 

společností ve Velké Británii a v dalších evropských a především neevropských zemích v 

rámci globální výzvy k akcím proti chudobě (kampaň Global Call to Action Against 

Poverty). Svedla dohromady skupinu českých nevládních a neziskových organizací, jež se 

zabývají humanitární a rozvojovou pomocí, vzděláváním, otázkám mezinárodního obchodu 

a zadlužení, gender problematice a životnímu prostředí. Za cíl si obdobné kampaně proti 

chudobě po celém světě kladly získat podporu veřejnosti pro plnění Rozvojových cílů 

tisíciletí definovaných OSN.41 

Výběr dat pro analýzu byl proveden z příspěvků zveřejněných od 21. 6. 2005, kdy 

proběhl workshop v Informačním centru OSN do 14. 9. 2005, a to na základě výskytu 

názvu kampaně Česko proti chudobě. V uvedeném období bylo v médiích uveřejněno 

celkem 175 příspěvků. Ve 114 příspěvcích česká média zmínila regionální informační 

kampaně (happeningy) a informační stánky v jednotlivých regionech, často ve spojitosti 

s dalšími událostmi a doprovodnými akcemi. V šesti příspěvcích bylo upozorněno na 

koncerty Live 8 pořádané v souvislosti s kampaní Make Poverty History (britská verze 

kampaně Česko proti chudobě). Cíl kampaně Česko proti chudobě objasňovalo 26 

příspěvků.  

Z koordinátorů kampaně byl nejčastěji medializovanou osobností ředitel Pražského 

institutu pro globální politiku (Glopolis) Petr Lebeda. Jeho jméno se objevilo v souvislosti 

s 88 příspěvky. (Mediainfo.cz, 2007) 

                                                
40 Více viz www.ceskoprotichudobe.cz 
41 Rozvojové cíle tisíciletí jsou následující: 1. odstranit extrémní chudobu a hlad, 2. dosáhnout základního 
vzdělání pro všechny, 3. prosazovat rovnost pohlaví a posílit roli žen ve společnosti, 4. snížit dětskou 
úmrtnost, 5. zlepšit zdraví matek, 6. bojovat s HIV/AIDS, malárií a dalšími nemocemi, 7. zajistit udržitelný 
stav životního prostředí, 8. budovat světové partnerství pro rozvoj. Podrobnější informace jsou dostupné z: 
http://www.un.org/millenniumgoals/ 



                                                                             43 
 
 

Graf 7. Poměr jednotlivých příspěvků 

 
Graf porovnává hodnotové zabarvení příspěvků, rozsah, v jakém příspěvek o tématu pojednával, a typ 
příspěvku.         Zdroj: Newton IT, 2005 

 

Pozitivní příspěvky zrcadlily kladný postoj k občanským iniciativám a komentář k 

současnému přístupu zemí OECD k oddlužení a rozvojové pomoci. Zmínky o kampani 

byly vázány na informace o koncertech Live 8 nebo přímo na jednání v Gleneagles42 a 

později v New Yorku43 či na regionální kulturní akce. V medializaci nebyly zaznamenány 

negativní příspěvky a ani takové, které by bylo možné označit za ambivalentní. 

Graf 8. Poměr jednotlivých skupin médií 

 
Graf porovnává poměr příspěvků v jednotlivých typech médií.                   Zdroj: Newton IT,2005 

                                                
42V Gleneagles se konal v červenci 2005 summit G8, kde se jednalo především o vztahu vyspělých zemí 
k Africe a možnostech rozvojové pomoci tomuto kontinentu. 
43 V New Yorku proběhl v září 2005 Světový summit OSN, jehož hlavní náplní byla oblast mezinárodní 
spolupráce. 



                                                                             44 
 
 

 

Graf 9. Poměr regionálních a celostátních deníků 

 
Graf porovnává poměr příspěvků v regionálních a celostátních denících.    Zdroj: Newton IT, 2005 

 

Kampaň byla rozčleněna na samostatné happeningy v jednotlivých regionech, a 

proto mají příspěvky v regionálních denících znatelnou převahu nad celostátními. Dalším 

důvodem této dominance jsou regionální mutace článku Adama Šůry pro deníky Bohemia a 

Moravia. Regionální deníky se zaměřily zejména na informační stánky a doprovodné akce 

v samotných regionech. Cíle kampaně v nich byly prezentovány povrchně, případně vůbec 

ne. Více prostoru samotnému smyslu kampaně věnovala celoplošná média. 

Největší počet příspěvků o kampani Česko proti chudobě přinesla MF DNES. 

Nejpodrobněji se celou problematikou zabývala MF DNES a Literární noviny, které jako 

jediné přinesly kompletní seznam cílů celé kampaně (Literární noviny, 12. 9. 2005). 

Příspěvky v Literárních novinách byly zaměřeny zejména na kritiku stávající situace při 

oddlužování zemí třetího světa a neplnění přislíbeného objemu rozvojové pomoci jim 

určené. 

Nejvíce příspěvků (3) k danému tématu přinesli Jiří Kokoška a Václav Šlauf z 

Deníků Bohemia a Moravia a Tomáš Tožička z Literárních novin. Nejčastěji se však 

v regionálních titulech objevovalo jméno Adama Šůry (Deníky Bohemia a Moravia), neboť 

jeden jeho příspěvek z 10. 9. 2005 zveřejnilo ve stejný den 63 mutací těchto deníků.  

Nejpodrobněji se problematice chudoby věnoval Tomáš Tožička, který publikoval o 

kampani nejvíce celých příspěvků a je rovněž autorem příspěvku věnovanému oddlužení a 

nedostatečné rozvojové pomoci, zejména pak ze strany USA44. 

                                                
44 Viz článek s názvem O kravách a lidech, Literární noviny, 12. 9. 2005. Dostupné z: 
http://www.literarky.cz/index.php?p=clanek&id=649 



                                                                             45 
 
 

Graf 10. Vývoj medializace kampaně 

 
Graf ukazuje počet příspěvků vzhledem k časové ose.            Zdroj: Newton IT, 2005 

 

Z hlediska vývoje v čase se první výraznější množství příspěvků objevilo v průběhu 

koncertů Live 8. K nárůstu medializace pak došlo před 9. 9. 2005, kdy začínaly pouliční 

happeningy a největší počet příspěvků média zveřejnila 10. 9. 2005, kdy pouliční akce 

vrcholily. 



                                                                             46 
 
 

7 MÉDIA JAKO PODPŮRNÝ NÁSTROJ 

ROZVOJOVÉ SPOLUPRÁCE 

Ředitelka Českého výboru pro UNICEF Pavla Gomba v souvislosti s tím v knize 

Slyšíte nás? uvádí: „Nevědomost poskytuje lidem alibi. Mnozí nevědí, jiní vědět nechtějí. 

Pohled na objektivní realitu světa, jehož jsme součástí, totiž může být velmi znepokojivý. 

Přináší otázky, které není lehké zodpovědět. Nutí lidi měnit postoje, nutí je odhodit získané 

stereotypy, nutí je dělat věci jinak. Navždy mění způsob vnímání sebe sama. A to může být 

ve společnosti, která vyznává kult individuálních schopností, bolestné.“ (Gomba, 2003) 

Kromě ojedinělých událostí, které sdělovací prostředky zajímají, podle Kouřila 

média rozvojové spolupráci příliš pozornosti nevěnují. Podle něj čtenář v médiích nenajde 

například kritiku pomalého nárůstu rozvojové pomoci nebo zamyšlení nad absencí 

moderního rozvojového systému. Sporadicky se v českých médiích objeví informace o 

přínosu některého z více než stovky realizovaných rozvojových projektů České republiky. 

(Kouřil, 2006) (Například o nalézání pitné vody v Burkina Faso společností Aquatis, 

instalaci solárních panelů pro školy v Keni Humanistickým hnutím Narovinu, výstavbě 

nemocnice a školy pro porodní asistentky v Ugandě Arcidiecézní Charitou Praha nebo 

průzkumu dopadů těžby mědi v Zambii Českého geologického ústavu pojednával článek 

Češi stavějí školy, hledají vodu, vzdělávají experty v Hospodářských novinách; o oceňování 

zdrojů zlata v odpadech po domorodé těžbě v Burkina Faso pracovníky České geologické 

služby napsal reportáž Jiří X. Doležal v Reflexu a článek na toto téma se objevil i National 

Geographic 3/2006.) 

Nedostatečný prostor a zájem o rozvojovou problematiku však není problém jen 

českých sdělovacích prostředků. Srovnáme-li obsah zahraničních zpravodajských rubrik 

médií v České republice s podobnými rubrikami sdělovacích prostředků v západní Evropě, 

média ve Francii nebo Belgii věnují rozvojovému světu větší prostor, a to především kvůli 

koloniální minulosti. Přesto Úřad pro veřejné informace (DPI) při OSN každoročně 

zveřejňuje seznam kauz, které světová média zcela opomněla. Jedlička píše, že „nikoho, 

kdo světové dění soustavně sleduje, zřejmě nepřekvapí, že na prvních místech onoho 

pořadníku figurují záležitosti, týkající se výhradně třetího světa“. Mezi „předem 

zapomenuté příběhy“ v roce 2005 patřily obnova Libérie, průběh konfliktů ve střední 

Africe, role dětí v nepálské občanské válce, podstata a důsledky trvajících bojů v Somálsku, 

strasti imigrantů na jejich cestě za lepším životem, osudy politických uprchlíků obecně, 



                                                                             47 
 
 

celosvětově vzrůstající dětská zločinnost nebo nové hrozby čerstvě dohodnutému míru v 

Pobřeží slonoviny. (Jedlička, 2006)  

Zahraniční zpravodajství nejvýznamnějších tiskovin a televizních stanic se podle 

DPI ve vyšší míře plní zprávy „o vraždách, sexuálních skandálech, dílčích politických 

potyčkách a sportovních akcích“. Povrchní zpravodajství tohoto typu pak působí dvojím 

způsobem: publikum nejprve požaduje rázný, mnohdy až bezhlavý zásah; následně na 

vývoj dané kauzy zcela rezignuje. Vinou toho ztrácí většina článků věnovaných 

mezinárodním tématům atraktivitu. Zejména problematika rozvojových oblastí se dnes 

proto už v hlavních sdělovacích prostředcích téměř nerozebírá. 

Třemi pilíři světové rozvojové politiky, které vzešly z jednání na summitu G8 

v Gleneagles roku 2005, jsou odpuštění dluhů, zintenzivnění rozvojové spolupráce a 

zpřístupnění trhů bohatších zemí exportu z chudých států. (G8 Gleneagles 2005, 

nedatováno) Globální kampaně jako Jubilee nebo Make Poverty History v západním světě i 

v Česku hodně zviditelnily problém oddlužení. Zvláště série benefičních koncertů Live 8 

organizovaná v souvislosti se summitem G8 ve Skotsku v červenci 2005, kde se jednalo o 

oddlužení nejchudších zemí a rozvojové pomoci Africe, byla pro novináře velmi 

atraktivním tématem, a to proto, že na koncertech po celém světě vystoupila řada slavných 

umělců a hudebních skupin jako např. U2, Madonna, Pink Floyd a další. Koncerty Live 8 

se staly světoznámou událostí a dokonce mají své encyklopedické heslo na české verzi 

Wikipedie. Tento fakt naznačuje, že i v České republice, přestože se zde žádný z koncertů 

Live 8 nekonal, měla velký mediální ohlas s tím související kampaň Česko proti chudobě, 

na které se podílely rozvojové organizace po celé republice. Zmíněný zájem médií podle 

mne způsobila dobře zvolená strategie, kdy byly do kampaně pozvány známé osobnosti ze 

sportu, umění nebo politiky. Jejich přítomnost a aktivní zapojení v kampani média zaujaly. 

Takovéto spojení rozvojové kampaně nebo projektu s mediálně atraktivním objektem lze 

tedy považovat za dobrý způsob zviditelnění rozvojové spolupráce, který má na veřejnost 

určitý dopad.  

Na tomto principu byl vystavěna i mediálně atraktivní akce, kdy se vůdčí osobnost 

hudební skupiny U2 Bono Vox, který se aktivně angažuje v pomoci zemím třetího světa, 

stal na jeden den šéfredaktorem britského deníku The Independent. Titulní strana 

speciálního vydání listu z 16. května 2006 hlásala nápis „No News Today“ (Dnes žádné 

zprávy) a celé se zabývalo podporou kampaně Bono Voxe s názvem Red, která má 

upozornit na sociální problémy sužující africký kontinent, především chudobu a nemoci. 



                                                                             48 
 
 

Obsah novin byl atraktivní: interview Bono Voxe s Tony Blairem45 nebo Gordonem 

Brownem46, rozsáhlé analýzy a komentáře věnující se účinné pomoci Africe nebo 

jednoduché návody, jak přispět (například prostřednictvím červených platebních karet 

American Express, z jejíchž plateb jde 1 % na kampaň Red apod.). Speciální vydání The 

Independent mělo obrovský ohlas: během několika hodin byly všechny výtisky vyprodány. 

Polovina výtěžku z tohoto vydání The Independent následně šla na konto kampaně 

Red.(Staněk, 2006, BBC News, 2006, Showbizz.cz, 2006) 

Podobně vyhlížející akci chystá také americký společenský časopis Vanity Fair, na 

jehož červencovém čísle se bude podílet opět Bono Vox a věnováno bude zase Africe, 

tentokrát „v jiném světle, než v jakém se o ní běžně hovoří v médiích“. (Tomíčková, 

2007) Bono se bude se snažit  poukázat na pozitivní stránky černého kontinentu. „Vedle 

hororových zpráv musíme o Africe lépe vyprávět dobré příběhy,“ dodal zpěvák 

v rozhovoru pro The New York Times.(Showbizz.cz, 2007)      

The Independent a Vanity Fair jsou příklady toho, jak média můžou přímo 

představovat podpůrný nástroj rozvojové spolupráce. Existují samozřejmě i méně nápadné, 

ale podobně účinné cesty, jak k této funkci dospět. Tomu, aby sdělovací prostředky v tomto 

smyslu skutečně fungovaly a byly v této funkci efektivní, by podle Kouřila napomohla 

specializace novinářů na rozvojovou oblast (v médiích by pak nemuseli jejich roli jako 

dosud nahrazovat rozvojoví aktivisté) nebo tematické kurzy vyučované na katedrách 

žurnalistiky. (Kouřil, 2006) Na to nepřímo navazuje i potřeba existence mediální výchovy 

na nižších vzdělávacích stupních, nejlépe už od základních škol. Je důležité, aby si lidé už 

od mládí pěstovali samostatný, kritický přístup k médiím. „Média fungují jako určitý filtr, 

skrze nějž člověk vnímá svět, proto je třeba poznat pravidla filtrování.“ (Verner, 2006) 

Většímu povědomí a zájmu o rozvojovou problematiku by napomohly také pravidelné 

lekce globálního rozvojového vzdělávání na základních a středních školách. 

                                                
45 Tony Blair je britský labouristický politik a od roku 1997 předseda vlády.  
46 Gordon Brown je ministr financí Spojeného království a Severního Irska. 



                                                                             49 
 
 

8 DISKUZE A VÝSLEDKY PRŮZKUMU 

Informovanost české veřejnosti o rozvojových tématech a její zájem o tuto 

problematiku jsem zjišťovala v dotazníku, který jsem pro svou bakalářskou práci vytvořila 

(viz kapitola Metodika). Pokud stavím na tezi, že lidé se do rozvojových aktivit zapojí 

v případě, že o nich budou dobře informováni, je úkolem sdělovacích prostředků, aby o 

těchto aktivitách informovaly. Medializace určité problematiky je totiž základních 

předpokladem, aby se s ní veřejnost mohla seznámit. O mediálně atraktivních tématech jsou 

lidé informováni, a proto se do nich i aktivně zapojují. Ukazuje to průběh veřejných sbírek 

na přírodními katastrofami zničenou jihovýchodní Asii na jedné straně a Pákistán na straně 

druhé z roku 2004, resp. 2005. 

Na konci roku 2004 postihla jihovýchodní Asii ničivá vlna tsunami. Média celého 

světa, včetně těch českých, byla plná nejnovějších informací o situaci na postiženém území 

a pohnutých příběhů lidí, kteří na místě zahynuli nebo ztratili své blízké. Taková mediální 

odezva přírodní katastrofy byla zcela výjimečná a těžko srovnatelná s jakoukoli jinou 

pohromou. V případě tsunami v roce 2004 se podle Pavla Grubera47 kumulovaly minimálně 

dva faktory, které výrazně napomohly k medializaci katastrofy: udála se v období kolem 

Vánoc a zasažen byl velký počet západních občanů (letoviska v Thajsku nebo na Srí Lance 

patří k oblíbeným destinací turistů ze Západu a také mnohé české celebrity zde trávily svou 

dovolenou). Bohaté referování médií o průběhu a důsledcích tsunami byl zásadní 

předpoklad obrovské míry solidarity, která se po katastrofě mezi lidmi projevila. Zásadně to 

na své práci pocítila organizace Člověk v tísni. V rámci veřejné sbírky SOS Srí Lanka se k 

2. prosinci 2005 sešlo 131 854 517 Kč48.  

V říjnu 2005 zasáhlo severní horské oblasti Pákistánu zemětřesení o síle 7,6 stupňů 

Richterovy škály. Jedna z největších katastrof posledních desetiletí si vyžádala 80 000 

lidských obětí a více než tři miliony osob připravila o střechu nad hlavou. Společnost 

Člověk v tísni okamžitě vyhlásila veřejnou sbírku stejným způsobem, jak tomu bylo i 

v případě tsunami. Na sbírku SOS Pákistán lidé přispěli více než 18 milionů Kč49. 

Srovnáme-li částku, kterou česká veřejnost nashromáždila na pomoc lidem 

postiženým vlnou tsunami, se sumou určenou do oblasti, kterou zasáhlo zemětřesení, rozdíl 

                                                
47 Pavel Gruber pracuje v Charitě Česká republika jako programový manažer pro Indonésii. O kafastrofách a 
solidaritě dárců mluvil v pořadu Třetí svět 21. 2. 2007 na ČRo 1.  
48 Údaj pochází z dokumentu SOS Srí Lanka – zpráva o využívání prostředků veřejné sbírky společnosti 
Člověk v tísni.  



                                                                             50 
 
 

je diametrální. To potvrzuje i Markéta Kutilová50, která označuje rozsah zahraniční pomoci, 

která směřovala do Pákistánu, ve srovnání s pomocí do oblastí postižených tsunami za 

mizivý. „Přitom následky zemětřesení v Pákistánu byly obrovské.“ 

Jeden z možných důvodů je ten, že události se staly jen několik měsíců po sobě a 

lidé byli veřejnými sbírkami přesyceni. Gruber tento jev označil za únavu dárců z přemíry 

katastrof, které se v poslední době dějí. Další z eventuálních příčin může být, že počet obětí 

a lidí postižených zemětřesením a sesuvy půdy v Pákistánu je třikrát nižší než v případě 

tsunami, což mohli lidé jistým způsobem zohlednit. Hlavní důvod této asymetrie tkví však 

podle mne v něčem jiném. Pákistánské zemětřesení totiž nebylo zdaleka tak medializováno 

jako tsunami v jihovýchodní Asii a veřejnost neměla dostatečné informace o tamní situaci, 

o pomoci českých nevládních agentur na místě katastrofy či o veřejné sbírce. Zemětřesení 

v Pákistánu se podle Grubera stalo jednou z dalších tzv. zapomenutých katastrof, které 

převládají nad těmi masivně podporovanými. 

Příčiny toho, proč na rozdíl od jihovýchodní Asie, oblíbené destinaci mnoha turistů 

včetně těch z České republiky, nebyla pohroma v Pákistánu dostatečným mediálním 

lákadlem, jsem uvedla výše. Nedostatečné informace o zemětřesení v Pákistánu vyšlo 

najevo i z dotazníku. Zatímco na otázku, jaká katastrofa zasáhla jihovýchodní Asii na 

sklonku roku 2004, odpovědělo správně 95 % respondentů, pak na dotaz, jaká katastrofa se 

udála na podzim roku 2005 v Pákistánu, odpovědělo správně jen 67 %. Dotazník obsahoval 

i otázku na doplňující informaci – počet obětí katastrof. V případě tsunami zvolilo správnou 

odpověď – více než 200 000 – 36 % respondentů. Opět menší procento dotazovaných (26 

%) odpovědělo správně – více než 75 000 - na otázku, kolik obětí mělo zemětřesení 

v Pákistánu. To podle mne jasným způsobem naznačuje, že česká veřejnost byla 

prostřednictvím médií mnohem více informována o katastrofě tsunami než o následném 

zemětřesením v Pákistánu. Významně se pak tento fakt projevil v množství prostředků 

nashromážděných na obou veřejných sbírkách. 

K pojmu rozvojová spolupráce se v posledních letech váže nejviditelněji organizace 

Člověk v tísni. Ta si kromě samotné humanitární a rozvojové pomoci klade za cíl zvýšit 

obecné povědomí české veřejnosti o této oblasti, a to skrze projekt Rozvojovka51. Náležitě 

mediálně upozornit se snaží nejen na svou práci, ale i na konkrétní projekty, které jsou 

                                                                                                                                               
49 Údaj společnosti Člověk v tísni, dostupné z: 
http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?parent=114&sid=114&id=298, citováno 13. 4. 2007  
50 Markéta Kutilová je bývalá koordinátorka projektů společnosti Člověk v tísni na Srí Lance a v íránském 
Bámu. O katastrofách a solidaritě dárců mluvila v pořadu Třetí svět 21. 2. 2007 na ČRo 1.  
 



                                                                             51 
 
 

zaštítěné jinou organizací (např. provoz střední zemědělské školy v angolském Kuitu 

v gesci Institutu tropů a subtropů České zemědělské univerzity). 

O tom, že se společnosti Člověk v tísni daří zviditelňovat v médiích, vypovídají i 

výsledky dotazníku. Na dotaz, jaké znáte rozvojové nebo humanitární organizace, byly 

nejčastěji zmiňované právě Člověk v tísni (41 % respondentů) spolu s Adrou (44 %) a 

Český červeným křížem (38 %). Z odpovědí respondentů vyšlo také najevo, že organizace 

poskytující humanitární pomoc jsou v očích veřejnosti známější než společnosti zabývající 

se rozvojovou pomocí. Důvod je nasnadě: zatímco humanitární pomoc má krátkodobý 

charakter a je spojena s aktuální událostí, která je pro sdělovací prostředky atraktivní (viz 

v kapitole 6.2 Medializace společnosti Člověk v tísni od 1. 4. 2004 do 30. 4. 2005), 

rozvojová pomoc přichází na řadu až poté, co je situace v postižené oblasti stabilizovaná, 

tím pádem pro média mnohem méně zajímavá. Mezi další rozvojové a humanitární 

organizace, o nichž měli dotazovaní povědomí, patří UNICEF (uvedlo jej 23 % 

respondentů), Česká katolická charita (18 %), Humanistické hnutí (5 %), UNHCR, INEX – 

Sdružení dobrovolných aktivit, Humanitas Afrika, Lékaři bez hranic nebo Archa (všichni 3 

%). 

Dotazník prokázal také poněkud zkreslené představy dotazovaných a nejasnosti ve 

vnímání pojmů. Někteří respondenti například považují za rozvojovou a humanitární 

organizaci Organizaci spojených národů, Mezinárodní měnový fond, systém dárcovských 

SMS nebo kampaň Česko proti chudobě. Co se týče rozvojových kampaní nebo projektů, 

celá třetina dotazovaných uvedla, že žádné nezná. Ostatní respondenti nejvíce uváděli 

projekty Člověka v tísni jako např. Postavme školu v Africe nebo rekonstrukci budov po 

tsunami na Srí Lance (31 %). O něco méně – 21 % - respondentů zná projekt adopce na 

dálku, který opět podstatným (někdy i poněkud kontroverzním) způsobem zviditelňují 

celebrity světoznámého věhlasu. Vedle těchto dvou projektů respondenti dále zmiňovali 

např. kampaň za oddlužení nejchudších zemí, Česko proti chudobě, Make Poverty History, 

princip Fair Trade neboli tzv. spravedlivého obchodu nebo projekt UNICEFu Adoptuj 

panenku. 

Dotazovaní měli celkem dobrý přehled o tom, která česká tištěná média se věnují 

rozvojovým zemím a problematice rozvoje nejvíce. Jmenovali týdeník Respekt (21 %), 

Hospodářské noviny (18 %), Týden (15 %), Nový prostor, Reflex, MF DNES (všichni 10 

%) či Lidové noviny (8 %). S výsledky mediálních analýz společnosti Newton IT (viz 

                                                                                                                                               
51 Viz www.rozvojovka.cz 



                                                                             52 
 
 

kapitola Mediální analýzy) se tak shodli na několika titulech, které se rozvojovou tematikou 

zabývají nejvíce: MF DNES, Lidové noviny, Hospodářské noviny.52 Respondenti často 

zaměňovali rozvojovou tematiku s čistě cestovatelskými obsahy časopisů jako Lidé a země 

(uvedlo 13 % dotazovaných), National Geographic nebo Koktejl (10 %). Poněkud 

pozapomenuty byly Literární noviny, které neuvedl žádný z respondentů.  

Na otázku, zda dotazované zajímá rozvojová tematika, 20 % z nich přiznalo, že ne, 

26 % odpovědělo, že pouze okrajově, a většina – 54 % - uvedla, že ano. Z toho lze vyvodit, 

že potenciál v oslovování české veřejnosti je velký a zůstává významným úkolem pro 

sdělovací prostředky, aby sledovaly rozvojové aktivity systematičtěji a v odpovídajících 

politických, ekonomických a mezinárodních souvislostech. 

Do té doby, než nastane posun v mediální výchově (viz kapitola 7 Média jako 

podpůrný nástroj rozvojové spolupráce) a rozvojovou tematikou se začnou zabývat sami 

novináři, musí s médii komunikovat neziskové organizace. Styk s médii je pro NGOs 

nezbytný, a to minimálně ze dvou důvodů. Jednak jsou sdělovací prostředky ideálním 

prostorem na rozpoutání veřejné debaty o daném problému a následně slouží k fundraisingu 

neboli získávání finančních prostředků. Právě skrze média se o práci neziskových 

organizací dozvídá veřejnost, tedy i lidé, kteří jsou ochotni na jejich činnost přispět. 

Komunikace mezi sdělovacími prostředky a neziskovými organizacemi má své zásady a 

pravidla, které se pokusili formulovat například novináři Marek Šálek a Tomáš Feřtek 

v publikaci Novináři nejsou zlí nebo Václav Vašků v manuálu pro neziskové organizace 

Jak spolupracovat s médii53. 

 

                                                
52 Opět je třeba připomenout, že mediální analýzy společnosti Newton IT nezahrnovaly data z týdeníků, které 
často zmiňovali respondenti dotazníků. 
53 Dostupné z: http://press-servis.ecn.cz/manual/ 



                                                                             53 
 
 

9 ZÁVĚR  
Ve své bakalářské práci jsem se snažila zpracovat vztah médií k rozvojové tematice, 

respektive jak velký prostor média (zvláště česká tištěná) rozvojové problematice věnují.  

Nejprve jsem poukázala na to, že sdělovací prostředky mají v lidské společnosti 

pozici významného fenoménu, který podstatně ovlivňuje veřejné mínění a vnímání 

světového dění. 

Mediální realita na světě je různá a považovala jsem za nezbytné v této práci uvést 

příklady zemí, kde stále vládne cenzura a potlačování svobody slova a tisku a kde si 

novináři nemůžou být jistí svou bezpečností. Dále jsem se pokoušela shrnout, ze kterých 

zdrojů je možné získat informace o rozvojových zemích a proč je to tak problematické. 

Došla jsem ke třem kategoriím: světové zpravodajské agentury, zahraniční reportéři 

českých médií a místní sdělovací prostředky v rozvojových zemích.  

V následující části této práce jsem se snažila zmapovat, která česká média se 

rozvojovými zeměmi a rozvojovou problematikou obecně zabývají nejvíce. Jako praktickou 

ukázku jsem připojila mediální analýzy největší české rozvojové a humanitární organizace - 

společnosti Člověk v tísni.  

Cílem mé bakalářské práce je dokázat, že média mohou velkým dílem napomoci ke 

zviditelňování rozvojové problematiky v očích veřejnosti a přispět tak k její aktivní 

participaci na rozvojové spolupráci. Stavím totiž na tezi, že pokud lidé mají o rozvojové 

spolupráci dostatek informací, zvyšuje se i jejich zájem a následně aktivní zapojení. To, 

kolik informací o tematice rozvoje česká veřejnost má, a zda ví, kde je případně hledat, 

jsem se pokoušela zjistit prostřednictvím dotazníku. Dotazník měl také prokázat přímou 

souvislost mezi medializací určité události ve sdělovacích prostředcích a veřejném 

povědomí o ní.  

Celou prací se proto prolínají „výtky“ vůči českým sdělovacím prostředkům, které, 

až na výjimky, podle mého názoru věnují rozvojovým zemím a problematice rozvoje 

obecně velmi málo prostoru, vytvářejí zjednodušený a nedostatečný obraz, nereferují o 

činnosti rozvojových organizací a napomáhají tak rozšiřování obecného povědomí a 

následné aktivní participaci veřejnosti na rozvojové spolupráci pouze minimálně. 



                                                                             54 
 
 

10 SHRNUTÍ 
Tato práce se zabývá vztahem českých médií k rozvojovým tématům, resp. mírou 

medializace rozvojové problematiky v českých sdělovacích prostředcích.  

Média významně ovlivňují veřejné povědomí a formují obraz o světovém dění, 

který recipienti přijímají. Informace o rozvojových zemích mohou příjemci v České 

republice čerpat ze tří zdrojů: ze světových zpravodajských agentur, od zahraničních 

reportérů domácích médií a ze sdělovacích prostředků dané rozvojové země.  

Medializace rozvojové problematiky vede k informovanosti veřejnosti o této oblasti. 

Dostatek informací je základní předpoklad zájmu o tuto tematiku a následné aktivní 

participace veřejnosti na rozvojové spolupráci. Média tak můžou plnit funkci podpůrného 

nástroje rozvojové spolupráce. České sdělovací prostředky však vzhledem k malému 

prostoru věnovanému rozvojovým zemím a problematice rozvoje obecně tuto funkci příliš 

neplní.      

Klíčová slova: média, medializace, mediální analýza, veřejná informovanost, 

rozvojová tematika  

   

This thesis deals with the relationship between media and the development themes, 

or more precisely the measure of the promotion of the development problems in Czech 

media. 

Media significantly influence public awareness and create the picture of the world 

events that the recipients accept. In the Czech Republic receivers can gather information 

about development countries from three sources: from the international news services, from 

the foreign reporters of Czech media and from the media in the development countries 

themselves. 

The promotion of the development problems in media leads to the public awareness 

of this topic. Sufficiency of information is a basic presumption of the interest in this field 

and subsequent active participation on development co-operation. In that matter media can 

fulfill the function of a supportive instrument of the development co-operation. Media in 

Czech Republic however do not fulfill this function to a large extent because of the small 

space devoted to the development countries and development problems. 

Key words: media, promotion in the media, medial analysis, public awareness, 

development problems  



                                                                             55 
 
 

11 LITERATURA A ZDROJE 
AFP.com [online]. AFP, 2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<http://www.afp.com/english/home/>. 
 
Aktuálně.cz [online]. NetCentrum, 1999–2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.aktualne.centrum.cz>. 
 
Al-Džazíra [online]. Wikipedie: Otevřená encyklopedie, 2006a, 16. 04. 2007 [cit. 2007-04-
19]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Al-
D%C5%BEaz%C3%ADra&oldid=1402992>. 
 
Al Jazeera English [online]. Aljazeera.net, 2003–2007 [cit. 2007-04-12]. Dostupný z 
WWW: <http://english.aljazeera.net/NR/exeres/55ABE840-AC30-41D2-BDC9-
06BBE2A36665.htm>. 
 
Amartya Sen. Wikipedia : The Free Encyclopedia [online]. Nedatováno, 20. 4. 2007 [cit. 
2007-04-20]. Dostupný z WWW: 
<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Amartya_Sen&oldid=124420385>. 
 
BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika 2 : Zpravodajství, publicistika, titulky. Olomouc : FF 
UP, 2004. 
 
BBC World Service [online]. BBC, 2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<http://www.bbc.co.uk/worldservice/>. 
 
Bono bude opět šéfredaktorem sexy Afriky. Showbizz.cz [online]. 2007 [cit. 2007-04-25]. 
Dostupný z WWW: <http://showbizz.centrum.cz/clanek.phtml?id=373858>.  
 
BOYD, Douglas A., KUSHNER, Jim. Media Habits of Egyptian Gatekeepers. 
International Communication Gazette. 1979, no. 25, s. 106-113. 
 
Britské listy [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-12]. Dostupný z WWW: <www.blisty.cz>. 
ISSN 1213-1792. 
 
BUREŠ, Jaroslav. Globální informační revoluce a role médií v arabském světě. 
Mezinárodní politika. 2006, roč. XXX, č. 7, s. 9-11. 
 
BURTON, Graeme, JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno : Barrister & 
Principal, 2001. 391 s. ISBN 80-85947-67-6.  
 
CNN Programs : World Report [online]. Cable News Network, 2007 [cit. 2007-04-07]. 
Dostupný z WWW: <http://www.cnn.com/CNNI/Programs/world.report/>. 
 
Česká média zpravodajství [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.ceskamedia.cz>. ISSN 1214-1062. 
 
Česká televize [online]. Česká televize, 1996–2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.ceskatelevize.cz>. 
 



                                                                             56 
 
 

Česko proti chudobě [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-12]. Dostupný z WWW: 
<www.ceskoprotichudobe.cz>. 
 
Český rozhlas [online]. Český rozhlas, 2000–2007a [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.rozhlas.cz>. 
 
Čína poskytne zahraničním novinářům dobré služby během Pekingských olympijských her 
v roce 2008. China Radio International [online]. 2006 [cit. 2007-04-20]. Dostupný z 
WWW: <http://czech.cri.cn/1/2006/12/27/1@41496.htm>. 
 
Člověk v tísni [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.clovekvtisni.cz>. 
 
ČTK : Česká tisková kancelář [online]. ČTK, 2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.ctk.cz>. 
 
DILAWARI, Sudesh Rani, STEWART Robert, FLOURNOY Don. Development news on 
CNN World Report. Gazette. 1999, no. 47, s. 121-137. 
 
G8 Gleneagles 2005 [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-25]. Dostupný z WWW: 
<http://www.g8.gov.uk/servlet/Front?pagename=OpenMarket/Xcelerate/ShowPage&c=Pag
e&cid=1078995902703>. 
 
GOMBA, Pavla. Slyšíte nás? Vyd. 1.  Praha : Newfinances, 2003.  111 s. : ISBN: 80-
903354-0-3. 
 
GROSSBERG, Lawrence, WARTELLA, Ellen, WHITNEY, David Charles. 
Mediamaking : Mass Media in a Popular Culture. [s.l.] : Sage Publications, 1998. 464 s. 
ISBN 978-0761911777. 
 
HÁLA, Martin. Média, internet a cenzura v Čínské lidové republice. Mezinárodní politika. 
2006, roč. XXX, č. 7, s. 16-17. 
 
Idnes.cz [online]. MAFRA a.s., 1998–2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.idnes.cz>. 
 
IHNed.cz : Zpravodajský server Hospodářských novin [online]. ECONOMIA a. s., 1996–
2007 [cit. 2007-04-11]. Dostupný z WWW: <www.ihned.cz>. ISSN 1213-7693. 
 
Independent goes Red as Bono edits. BBC News [online]. 2006 [cit. 2007-04-25]. Dostupný 
z WWW: <http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4984864.stm>.  
 
IPS Inter Press Service : News Agency [online]. IPS-Inter Press Service, 2007 [cit. 2007-
04-12]. Dostupný z WWW: <www.ips.org>. 
 
JEDLIČKA, Petr. Příběhy předem zapomenuté. Literární noviny [online]. 2006, č. 24 [cit. 
2007-03-24], s. 7. Dostupný z WWW: 
<http://www.literarky.cz/index.php?p=clanek&id=2286>. 
 



                                                                             57 
 
 

JÍLEK, Viktor. Psaná publicistická sdělení v kontextu teorie komunikace. Olomouc, 2004. 
172 s. Univerzita Palackého v Olomouci. Dizertační práce. 
 
KARLÍK, Martin. Média v zahraničí: Ruská NTV. Radio TV [online]. 2006 [cit. 2007-04-
19]. Dostupný z WWW: <http://www.radiotv.cz/televize-clanky/4110/media-v-zahranici--
ruska-ntv.html>. 
 
KOUŘIL, Vít. Vize rozvoje v mediální mlze je. Sedmá generace. 2006, roč. 15, č. 4, s. 14-
15. 
 
KRUMPHOLCOVÁ, Vendula. Keňský novinář chystá panafrickou televizní stanici. 
Mediář.cz [online]. 2006 [cit. 2007-04-19]. Dostupný z WWW: 
<http://mediar.cz/www/index.php?pid=1&id=2895>. 
 
KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. 307 s. 
ISBN 80-7184-134-x. 
  
LEVITOV, Maria. Editor Jailed for His Coverage of Chechnya. The Moscow Times.com 
[online]. 2006 [cit. 2007-04-19]. Dostupný z WWW: 
<http://www.moscowtimes.ru/stories/2006/11/21/002.html>. 
 
Lidovky.cz [online]. Lidové noviny, a.s., 2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.lidovky.cz>. ISSN 1213-1385. 
 
LINDNER, Tomáš. Čtvrtá moc v africe. A2 : kulturní týdeník [online]. 2007, č. 11 [cit. 
2007-04-02]. Dostupný z WWW: <http://www.tydenika2.cz/?mode=art&id=37169>. 
ISSN 1801-4542. 
 
Literární noviny v síti [online]. 2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.literarky.cz>. 
 
Live 8 [online]. Wikipedie: Otevřená encyklopedie, 2006b, 16. 10. 2006 [cit. 2007-04-12]. 
Dostupný z WWW: 
 <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Live_8&oldid=853807>. 
 
Live 8 : The Long Walk to Justice [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-12]. Dostupný z 
WWW: <http://www.live8live.com/>. 
 
MAHDALOVÁ, Kateřina. Předběhli jsme Ameriku, merci. Respekt. 27.11.2006, č. 48, s. 5. 
Dostupný z WWW: 
<http://www.respekt.cz/clanek.php?fIDCLANKU=2008&fIDROCNIKU=2006>. 
 
MÁLKOVÁ, Lenka. Džazíra už mluví anglicky. Podívejte se. Aktuálně.cz [online]. 2006 
[cit. 2007-04-19]. Dostupný z WWW: <http://aktualne.centrum.cz/zahranici/blizky-
vychod/clanek.phtml?id=285262&tro450_0_0>. 
 
Mediainfo.cz : Analytický server o českých médiích [online]. 2007 [cit. 2007-04-07]. 
Dostupný z WWW: <www.mediainfo.cz>. 
 



                                                                             58 
 
 

Mediář.cz [online]. Katedra žurnalistiky IKSŽ FSV UK a Centrum pro média, 2003 [cit. 
2007-04-06]. Dostupný z WWW: <www.mediar.cz>. 
 
OGAN, Christine, FAIR, Jo Ellen, SHAH, Hemant. A little good news : The treatment of 
development news in selected Third World newspapers. Communication Yearbook. 1984, 
no. 8, s. 629-664. 
 
NESLEN, Arthur. Reality television. The Guardian [online]. 2004 [cit. 2007-01-13]. 
Dostupný z WWW: 
<http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,1197129,00.html>. 
 
OSVALDOVÁ , Barbora, et al. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 1. vyd. Praha : Libri, 
2002. 240 s. 
 
PROCHÁZKOVÁ, Petra. Nebezpečné vtipy o Putinovi. Lidovky.cz [online]. 2006 [cit. 
2007-04-19]. Dostupný z WWW: <http://lidovky.zpravy.cz/nebezpecne-vtipy-o-putinovi-
dgp-/ln_zahranici.asp?c=A060524_083449_ln_zahranici_svo>. 
 
Rádia a televize : co se děje v éteru [online]. LIMEMEDIA, a.s., 1999–2007 [cit. 2007-04-
11]. Dostupný z WWW: <www.radiotv.cz>. ISSN 1214-0279. 
 
Rádio na přání : Audio archiv [online]. Český rozhlas, 2000–2007b [cit. 2007-04-19]. 
Dostupný z WWW: <http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv>. 
 
RAMONET, Ignacio. Tyranie médií. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. 226 s. ISBN 80-
204-1037-6. 
 
REIFOVÁ, Irena, et al. Slovník mediální komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 327 s. 
ISBN 80-7178-926-7. 
 
Reporters without borders [online]. Nedotováno [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20>. 
 
Respekt.cz [online]. R-PRESSE, spol. s r. o., nedatováno [cit. 2007-04-07]. Dostupný z 
WWW: <www.respekt.cz>. ISSN 1801-1446. 
 
Reuters [online]. Reuters, nedatováno [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: 
<www.reuters.com>. 
 
Rozvojovka.cz [online]. Nedatováno [cit. 2007-04-11]. Dostupný z WWW: 
<www.rozvojovka.cz>. 
 
RUÓTOLO, Carlos A. Professional orientation among journalists in three Latin American 
countries. International Communication Gazette. 1987,  no. 40, s. 131-142. 
 
RUß-MOHL, Stephan, BAKIČOVÁ, Hana. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou 
žurnalistikou. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 292 s. ISBN 80-247-0158-8.  
 
SOBHAN, A. Flow of international news with special emphasis on Asia. Media Asia. 1981, 
č. 8, s. 70-74. 



                                                                             59 
 
 

STANĚK, Roman. Bona za jeho „červené“ noviny chválili. Aktuálně.cz [online]. 2006 [cit. 
2007-04-25]. Dostupný z WWW: 
<http://aktualne.centrum.cz/zahranici/afrika/clanek.phtml?id=156024>. 
 
Šéfredaktor Bono vydal „staré“ zprávy. Showbizz.cz [online]. 2006 [cit. 2007-04-25]. 
Dostupný z WWW: <http://showbizz.centrum.cz/clanek.phtml?id=154784>.  
  
The Associated Press : The essential global news network [online]. The Associated Press, 
2007 [cit. 2007-04-07]. Dostupný z WWW: <www.ap.org>. 
 
The UN Millennium Development Goals [online]. United Nations, 2005 [cit. 2007-04-12]. 
Dostupný z WWW: <http://www.un.org/millenniumgoals/>. 
 
TOMÍČKOVÁ, Adéla. Bono Vox chce propagovat dobrodružnou Afriku. Mediář.cz 
[online]. 2007 [cit. 2007-04-12]. Dostupný z WWW: 
http://mediar.cz/www/index.php?pid=1&id=3932. 
 
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. 1. vyd. Praha : Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-
096-8. 
 
TSHIRELETSO, Motlogelwa. Media Hedges Poverty. Mmegi [online]. 2006, vol. 23, no. 
67 [cit. 2007-04-20]. Dostupný z WWW: 
<http://www.mmegi.bw/2006/May/Monday8/2743713251738.html>. 
 
VERNER, Pavel. O absenci mediální výchovy. Agora : studentské noviny. 2006, č. 21, s. 1-
4. 
 
Všeobecná encyklopedie ve čtyřech svazcích. 1. vyd. Praha : Nakladatelský dům OP, 1996. 
4 sv. (787, 700, 740, 717 s.). ISBN 80-85841-17-7. 
 
ŽANTOVSKÝ, Petr. Média na pranýři. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 2004. 294 s. ISBN 80-
7220-207-3. 

 

 



  60 
 

 

Přílohy 

1. Otázky zjišťované v dotazníku 

2. Ukázky ze speciálního vydání deníku The Independent, které připravoval Bono Vox a celé 

bylo věnováno problémům Afriky 



  61 
 

 

Příloha 1. Otázky zjišťované v dotazníku 

Věk 

 

Povolání 

 

Která česká tištěná média se podle Vás věnují rozvojovým zemím a problematice rozvoje 

nejvíce? 

Sledujete je? Pokud ano, jak často? 

 

Znáte nějaké rozvojové nebo humanitární organizace? 

Pokud ano, ze kterých médií jste se o nich dozvěděl/a?  

 

Víte o nějakých rozvojových projektech, příp. kampaních? 

Pokud ano, ze kterých médií jste se o nich dozvěděl/a? 

 

Zajímá Vás tato tematika? 

 

Víte, jaká katastrofa se udála na konci roku 2004 v jihovýchodní Asii? 

Kolik měla podle Vás obětí? 

• do 50 000 

• 50 000 – 100 000 

• 100 000 – 200 000 

• více než 200 000 

 

Víte, jaká katastrofa se udála na podzim roku 2005 v Pákistánu? 

Kolik měla podle Vás obětí? 

• do 10 000 

• 10 000 - 40 000 

• 40 000 – 75 000 

• více než 75 000 

 

Přispěl/a jste na nějaký rozvojový projekt? 

 



  62 
 

 

Příloha 2. Ukázky ze speciálního vydání deníku The Independent, které připravoval Bono 

Vox a celé bylo věnováno problémům Afriky 

 

 

 

 
 

 

 

  

  

 
 

 
 

 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 
 

  

 

Zdroj: repro Aktuálně.cz 

 

 


