![]() ![]() |
||||
Ohrožení
Chráněná území Podlesí jsou ohrožována mnoha faktory. Jde o fenomény dávno známé i poměrně nové. Ke konkrétním negativním faktorům ohrožujícím chráněná území patří: regulace vodních toků a tím snižování hladiny spodní vody, znečišťování ovzduší, nadměrné zatížení automobilovou dopravou, znečištění vod, pytláctví, přílišná koncentrace cestovního ruchu v atraktivních přírodních oblastech, nekontrolovaný růst osad, kácení lesů a odklízení starého dřeva z lesa, upouštění od extenzívního hospodaření na druhově bohatých loukách atd. K žhavým tématům dnešních dnů patří dvě kauzy. Výstavba dálnice Varšava – Helsinky zvaná Via Baltica a také kácení lesů v Bělověžském pralese. Via Baltica je mezinárodní silnice, která má vzniknout v rámci prvního celoevropského dopravního koridoru. Má spojit Varšavu s Kaunasem, Rigou, Tallinem a Helsinkami. Jestli bude vybudována, bude protínat několik nejkrásnějších a nejcennějších území v měřítku celé Evropy: Biebrzanský národní park, Augustovský prales a také okraje Narewského národního parku, Knyszynského pralesa a Wigerského národního parku. Mnoho polských i mezinárodních organizací protestuje proti tomuto projektu. Favorizovaná varianta plánované investice je delší a ekonomicky neefektivní. V průběhu její realizace dojde ke zničení nejcennějších částí „Zelených plic Polska”. Existují i jiné, kratší varianty a také varianty s menšími dopady na životní prostředí v Polsku. Stavba této cesty způsobí také zmenšení turistické atraktivity tohoto regionu. Dalším problémem je kácení a znehodnocování lesů Bělověžského pralesa. Nejde sice o kácení v Bělověžském národním parku, ale Bělověžský prales (lesy okolo národního parku) je také velmi cenný a pokud bude zachován, mohl by se v budoucnu stát součástí rozšířeného národního parku. Prales je postupně přeměňován v komerčně využívaný les, každým rokem padají za oběť těžbě další a další plochy. Od roku 2001 dosahuje těžba výše 250 000 m3 ročně, což odpovídá přibližně 2 800 plně naloženým kamionům dřeva. Budují se nové silnice, hotely, postupuje urbanizace území, takže se lesní celek rozpadá na malé části. Jedním příkladem je hraniční přechod do Běloruska a s tím související zbudování terminálu uprostřed pralesa a asfaltování silnic.
Via Baltica (http://www.greenpeace.pl/via_baltica/vb-mapa.jpg) |
||||
|